Telias høye spill med kunder

Mogul Media slettet redaksjonsarkivet - og Telia hadde ikke sikkerhetskopi. En sann historie fra norsk mediehverdag ble et mareritt for markedsføringsbladet Kampanje.

I begynnelsen av mars brøt serveren til Kampanje sammen, og Mogul Media skulle inn og endre noen elementer i forbindelse med nettjenesten. De sjekket at det var tatt sikkerhetskopi med Telia som har ansvaret for serveren, før Mogul Media uheldigvis slettet alt på serveren.

Anlegget kunne kvittere for at det var tatt sikkerhetskopi, men serveren hadde gått full og det var derfor ikke lagret noe siden slutten av november. Alle data lagt inn mellom november og mars var borte. Serveren hadde stått uten tilsyn slik at ingen hadde oppdaget at den var full. Marerittet var et faktum for markedsføringsbladet Kampanje

Problemet var alvorlig og måtte løses, men Telia viste liten vilje til å verken innrømme feil eller snakke med kunden Kampanje, forteller bladets redaktør, Tord Langmoen. Langmoen skriver i sin leder av mars-nummeret av Kampanje at Telia etter mange bortforklaringer innrømmet ikke å ha kompetanse på serveren. Kampanje er et av de rundt 20 bladene i bladstallen til forlagshuset Hjemmet Mortensen.

- Det vi opplevde som veldig overraskende og sjokkerende, er at Telia som en stor aktør opptrer slik de har gjort i dette tilfellet, sier Langmoen til digi.no.

- Vår server ble - billedlig fortalt - plassert på mørkeloftet fra november i fjor til mars. Mogul Media slo alarm om at noe var galt, mens Telia ikke reagerte i det hele tatt. Etter min mening hadde ikke Telia kompetanse til å vedlikeholde serveren. Hadde jeg brukt et bakgårdsfirma drevet av ungdommer uten erfaring, hadde det kanskje vært til pass for meg, men jeg trodde Telia var et skikkelig og seriøst firma, sier Langmoen. Det viste seg å være vanskelig å få kontakt med de rette personene i Telia, og selskapet tok heller ikke initiativ til å hjelpe til å løse problemet, forteller redaktøren.

- Vi hadde diverse møter med Telia, og det var mildt sagt overraskende hvor lite alvorlig de tok våre henvendelser, forteller en sjokkert Langmoen.

- Redaksjonsarkivet for perioden måtte legges ut på nytt, noe som representerer en god del arbeid. Vi er i dag i diskusjon med Telia om hvem som skal dekke kostnadene til innleid hjelp i forbindelse med arbeidet som oppsto etter at arkivet ble slettet, sier Langmoen. Han vil ikke si hvor mye Kampanje tapte, men bekrefter at det kostet bladet sure penger.

- Vi tapte penger både fordi vi hadde en dårlig tjeneste for våre lesere og fordi annonsørene ikke fikk det de var lovet, i tillegg til ekstraarbeidet med å legge inn redaksjonsarkivet. Det verste er likevel at vi får et dårlig rykte utad. En internettjeneste som ikke er oppe, er som en avis som ikke kommer ut. Leseren bryr seg ikke om hvorfor avisen ikke kommer. Dette er tap som er vanskelig å kvantifisere og som er utrolig irriterende, sier Langmoen. Han har ennå ikke mottatt noen formell unnskyldning fra selskapet som skapte problemene.

Nå vurderer Kampanje å skifte leverandør av Internett-tjenester, etter dårlig oppfølging fra det svenske storkonsernet.

- Vi forhandler med en annen leverandør om et skifte. Det er i stor grad opp til Telia om vi fortsatt skal være kunde der. Hvis de vil fortsette med oss som kunde, forventer vi at de satser mer. Hadde de vært aktive og profesjonelle i oppryddingsfasen, kunne vi sagt at dette var et engangstilfelle, men så lenge de har vært såpass passive, er sjansen for at vi skifter leverandør ganske stor, sier Langmoen.

Administrerende direktør Øyvind Vada i Mogul Media forteller at de oppdaget noe var forferdelig galt med serveren til Kampanje.

- Vi hadde en kontrakt med Kampanje om å videreutvikle tjenesten deres. Driften har vi ingen befatning med. Vi oppdaget at det var en alvorlig svikt i driften av serveren fra Telias side, og forsøkte å trå hjelpende til. Vi hadde aldri rørt serveren i utgangspunktet hvis vi ikke var sikre på at Telia kjørte backup av tjenesten. Det hadde de utrolig nok ikke gjort, sier Vada.

- Vi har full forståelse for Kampanjes harme. Telia har opptrådt meget slett. Når man påtar seg driftsansvar, må man påse at man har den nødvendige kompetansen, sier Vada.

digi.no prøvde å få Telia i tale, uten hell. Først ringte journalisten til informasjonssjef Hanne Dirdal. Hun ville ringe tilbake etter å ha sjekket opp historien. En halv time senere ringte Dirdal med beskjeden om at Telia ikke ønsker å kommentere saken.

Til toppen