TeliaSonera utfordrer Google, Nokia og Apple

«Alle» tror markedet for mobilreklame vil eksplodere, og kampen om posisjoner er i gang.

Mobiltelefonene er i ferd med å bli PC-er i miniatyr. Litt avhengig av hvem man spør, ligger ytelsen på dagens mobiler mellom 7 og 10 år bak de mest moderne PC-ene. Samtidig har mobilen noen soleklare fortrinn i forhold til PC-en. Det går blant annet på størrelsen, og på at de fleste alltid har mobilen med seg.

Google har på kort tid blitt en av verdens viktigste selskaper, både i IT- og i reklamebransjen. De lar stort sett brukerne få bruke tjenestene gratis, eventuelt billig, og så tjener de gode penger på å selge relevant reklame som vises ved siden av.

Nå satser de hardt på å videreføre den suksessen fra PC-verdenen, over i mobilverdenen. Her møter de motstand fra en rekke sterke etablerte aktører som også har skjønt at det ligger mye penger i mobil reklame.

Finske Nokia er i dag verdens største leverandør av mobiltelefoner, og de vil definitivt delta den videre kampen om det raskt voksende mobilmarkedet. Det samme vil Apple, som nylig har entret banen med sin iPhone.

- Nokia legger ut sine tjenester høyt oppe i vinduet på sine mobilmodeller, og det ryktes at Apple har en reklamefinansiert forretningsmodell på gang. Så det er klart at vi også må ta en posisjon i dette annonsemarkedet, sier Kenneth Karlberg, sjef for TeliaSoneras mobiltjenester, til NyTeknik.se.

Han forteller at TeliaSonera som første mobiloperatør i verden, skal levere en egen annonsekanal via mobilen.

Et av annonsealternativene som TeliaSonera ser for seg, er det de kaller SurfOpen. Det består av et område øverst på mobilskjermen, som vil bli vist til alle TeliaSoneras mobilsurfende kunder. Den vil ligge fast på topp, uavhengig av hvilke nettsider som besøkes.

Alt er imidlertid ikke helt klart ennå.

- Vi vet ikke hvordan vi skal selge annonseplassen ennå. - Vi vet ikke hvordan vi skal selge annonseplassen ennå. Vi vurderer om vi skal tilby annonseplassen til alle våre kunder, eller om vi skal ta det et steg av gangen, sier Karlberg, til NyTeknik.se.

TeliaSonera har heller ingen klar formening om hvor mye de kan tjene på slike mobilannonser, utover at de har stor tro på at det dreier seg om betydelige beløp.

Til toppen