Telio avviser Telenors svartmaling

Telio-sjef Arild Nilsen rister på hodet over Telenors påstander om markedet for IP-telefoni flater ut.

Telio var først ute med IP-telefoni i Norge med sin oppstart i mars 2004. Siden da har en flom av nye aktører kommet til. Under presentasjonen av telemarkedet for første halvår i går, opplyste tilsynsdirektør Willy Jensen at det nå er ialt 66 IP-telefoniaktører på markedet.

Telio med sitt forsprang har lenge vært markedsleder, men i går sendte Telenor ut en pressmelding der selskapet opplyste at det nå har 90 000 kunder, og dermed leder i antall.

Telenor opplyste samtidig at selv om selskapet tar omtrent halvparten av veksten i markedet, registrerer det likevel at dreiningen fra vanlig fasttelefon over mot bredbåndstelefoni ikke går så hurtig som flere har spådd.

Telio-sjef Arild Nilsen er på ingen måte enig i et markedet for IP-telefoni flater ut.

- Vi opplever fortsatt god vekst, og har hatt en frisk tilvekst av nye kunder i tredje kvartal, sier han til digi.no.

Telio hadde innen utgangen av andre kvartal 79 000 kunder i Norge. Forretningsideen er fast abonnementspris fra 159 kroner i måneden og gratis tellerskritt. Det er den faste månedsavgiften Telio tjener penger på.

Nilsen er overrasket over at Telenor fikk så få kunder i tredje kvartal, bare 16 000 mot nesten dobbelt så mange, 30 000 i andre kvartal. Telio på sin side fikk langt flere kunder i tredje kvartal i forhold til andre kvartal.

- Dersom man måler på antall kunder er Telenor større enn Telio, men når det gjelder antall minutter som går gjennom nettet pluss omsetning per kunde ligger vi langt foran, hevder Nilsen.

Telio mener også ha en større lønnsomhet med en arpu (gjennomsnittlig omsetning per bruker) på godt over 300 kroner per måned.

Antall trafikkminutter har for hele telemarkedet minket med 4,3 milliarder siden 2001. Vi snakker trolig ikke noe særlig mindre i telefonen, men ringer oftere via Internett. Antall IT-telefoni-kunder ble nesten tredoblet til 280 000 i andre kvartal.

Bare i Norge kjøres det nå en milliard minutter gjennom Telios nettverk. Det utgjør 26 prosent av NetComs trafikk, som betyr at Telio begynner å bli en stor butikk.

Telio tilbyr gratis tellerskritt til en rekke land i utlandet, og IP-telefonileverandøren mener nå å ha 50 prosent av trafikken som nordmenn genererer av internasjonale telefonsamtaler.

Telio-sjef Arild Nilsen er ellers svært fornøyd med at omsetningen i fasttelfonimarkedet stuper i Norge. Nedgangen var på 15 prosent i første halvår som innebærer at markedet falt fra 5,3 til 4,5 milliarder kroner. Dette er kroner som kanaliseres til nettopp IP-telefonileverandørene.

Til toppen