IP-telefonileverandøren Telio er foreløpig den eneste aktøren på det norske markedet som tilbyr gratis tellerskritt over bredbånd.
Tjenesten, som ble operativ i mars, har allerede knyttet til seg 14.000 kunder som har konvertert fra Telenor. Men frustrasjonen har vært stor i overgangen fra de to operatørene.
1.500 nye Telio-kunder som skulle vært overført til Telio 18. mai ble feilmeldt av Telenor på grunn av kapasitetsproblemer. Nå lover Telenor at alle skal være overført innen 21. juni og at de kunder som i en periode har betalt dobbelt abonnementsavgift, skal få refundert utlegget.
Post- og teletilsynet kritiserer Telio får mangelfull informasjon til sluttbruker og peker på at Telio og Port IT, som er ansvarlig for utveksling av trafikk i nettet, burde på forhånd ha informert Telenor om at det vil komme en relativt stor økning i antall porteringsbestillinger.
Les også:
- [28.07.2004] Klare for full IP-telefonikrig
- [26.07.2004] Norske Telio roses i utlandet
- [15.06.2004] Krever at Telio og Telenor rydder opp
- [01.06.2004] Telenor holder igjen Telio-kunder
I tillegg klager kundene:
«Telio greier ikke å flytte nummeret over til seg. Nå har familiens hjemmenummer foreløpig vært nede i fem dager uten at jeg vet når Telio greier å berge nummeret fra intet. Telio har dessuten 15 til 45 minutters ventetid på kundetelefonen, og når vi kommer fram dit får vi beskjed om å ringe videre.»
– Jeg kan forstå at det kan være forbasket kjedelig for kunder som er uten summetonen en dag eller flere, men dette gjelder nok relativt få kunder, sier daglig leder Rune Strømmen i Telio til digi.no.
Han mener at enkelte kunder fra tid til annen vil oppleve problemer og varsler at kunder som overfører sitt telefonnummer fra Telenor, må påregne fra åtte til ti dager før alt virker hos Telio.
Det er nå bare noen hundre som står på venteliste hos Telenor og er klar for portering. Strømmen bedyrer at det ikke vil bli tilsvarende ventetid for nye kunder. På mandag skal samtlige kunder være operative hos Telio, men kan altså likevel oppleve å miste summetonen en kortere eller lengre tid.
Strømmen tillegger endring av databasene, ruting og oppdatering mellom forskjellige selskaper som en tenkelig årsak til forsinkelsene.
Uansett er målet til Telio å kapre 50.000 Telenor-kunder innen året. Det er ikke helt urealistisk sett i forhold til en rapport fra Norsk Telecom som spår at 400.000 Telenor-kunder vil kutte ut fasttelefoni og gå over til bredbåndstelefoni i løpet av 2005.