RESULTATERFINANS

Terje Christoffersen: - Forventningene var for høye

Terje Christoffersen i NetCom gir fremdeles uttrykk for at markedet forventer sterkere vekst i omsetningen de neste par årene enn det som er realistisk.

Jørgen Christiansen
21. des. 1998 - 11:25

27. november fant NetCom det nødvendig å nedjustere markedets forventninger til omsetningen og resultatene i fjerde kvartal.

- En av grunnene til av vi sendte ut resultatvarselet var at mange analytikere hadde lagt inn en vekst i omsetningen per kunde i fjerde kvartal, mens vi vet at tradisjonelt ringer kundene mindre i dette kvartalet enn resten av året. Dette er ett av flere momenter som gjorde at estimatene lå for høyt, forklarer administrerende direktør Terje Christoffersen overfor digi.no.

- Samtidig ser vi et fortsatt press på prisene. Vi har ikke annonsert våre prisreduksjoner ennå, men fra 1. februar blir det prisreduksjoner også fra NetCom, sier Christoffersen.

Han legger vekt på at forventningene ikke må spennes for høyt i markedet.

- Jeg er opptatt av at en del forventninger i markedet har vært meget høye. Ingen trær vokser inn i himmelen. Dersom vi sier at inntekt per kunde er 350 kroner per måned nå, så går ikke den opp til 450 kroner helt av seg selv, poengterer Christoffersen.

For å øke omsetningen per kunde er det først og fremst verdiøkende tjenester som er virkemiddelet.

- Om vi eksempelvis skulle se en vekst i antall kunder neste år på 100.000, samtidig med et prisfall på syv prosent og en fem prosent vekst i ringeminuttene, så gir ikke det alene nok vekst. Da må vi finne andre tiltak som gir oss den ønskede veksten.

Christoffersen mener det i hovedsak er tre ting selskapet kan gjøre for å øke veksten:

  • Stimulere til økt ringeaktivitet hos eksisterende kunder: Christoffersen mener at for en del av kundene er det allerede i dag lønnsomt å si opp fastlinje-abonnementet, men det er ikke sikkert at kundene selv er klar over det.
  • Øke bruken av verdiøkende tjenester: SMS-meldinger er det enkleste eksempelet, og her har NetCom allerede vist at et enkelt grep som å gi kontantkort-kundene muligheten for å sende SMS-meldinger gir umiddelbare resultater.
  • Gå inn på nye områder: Avtalen med ElTele er et eksempel på hvordan NetCom kan nå flere kunder.

(se forøvrig relaterte artikler i høyre marg)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.