JUSS OG SAMFUNN

Terningskast på danske Kvasir

Den danske utgaven av nettkatalogen Kvasir er nå lansert med terningkast som ekstraservice for nettbrukerne. En egen redaksjon av journalister og bibliotekarer anmelder og anbefaler danske webtjenester på world wide web daglig.

Herman Berg
14. nov. 1997 - 11:52

Norske Scandinavia Online har knabbet VGs terninger og lansert nettkatalogen Kvasir i Danmark gjennom SOL Danmark. Kvasir er et av produktene som overlevde fusjonen mellom Schibsted Nett og Telenor Online. Med sin indekserte søkestruktur er den et nyttig verktøy for alle som lider under informasjonsoverfloden på world wide web.

Omtrent samtidig som SOL etablerer Kvasir i Danmark, går Yahoo inn i de skandinaviske landene. Man kan forvente et bikkjeslagsmål om danske streifere på søken i et kyberland som foreløpig ligger langt etter Norge og Sverige når det gjelder bruk og kommersiell omsetning på verdensveven.

Likevel er Danmark det første landet hvor SOL tester ut "Dagens website" (selv om PNN har holdt et kritisk øye med nettverden på norske Kvasir i lengre tid). En stab med danske journalister og bibliotekarer arbeider hver arbeidsdag med å finne nyttige webtjenester på vegne av nettbrukerne. "Vi er hårde mot de hårde, men har også øje for de små detaljer", skriver redaksjonen.

Men det ligger langt mer seriøse ambisjoner i bunn. I en pressemelding fra SOL Danmark opplyses det at Kvasir skal bli den beste og mest benyttede webguiden i den skandinaviske delen av internettet. Ifølge SOLs egne opplysninger ligger det nå 34.000 danske og nordiske registreringer i nettkatalogen.

Og hovedmålet; det er faktisk å gjøre Kvasir til en Internett nyhetskanal.

Ifølge SOL skal dagens 7 ansatte opp til 21 før årskiftet. I likhet med i Norge, benyttes NetGravity som annonsestyringsystem. Det innebærer blant annet at annonsørene betaler per eksponering av annonsene (i stedet for betaling for tidsbaserte annonsekampanjer).

I tillegg gjør søketjenesten det mulig for annonsørene å kjøpe søkeord. Det resulterer i at målrettede annonser kommer opp hver gang nettbrukerne søker på spesifikke ord og uttrykk. For eksempel har Kreditkassen kjøpt søkeordene fond og børs.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.