Test 3D-grafikk direkte i Firefox

Første versjon med støtte for WebGL-teknologien er nå tilgjengelig.

Kun dager etter at en demonstrasjon av WebGL-standarden for nettleserintegrert 3D-grafikk ble demonstrert med WebKit, noe digi.no omtalte i denne saken, kunne Mozilla fortelle at svært tidlige testversjoner (trunk nightly builds) av Firefox 3.7 alfa 1 nå leveres med foreløpig støtte for WebGL.

WebGL er en kommende standard fra Khronos Group hvor webutviklere kan bruke JavaScript til å manipulere og vise OpenGL-basert 3D-grafikk direkte i nettlesere, uten bruk av plugins.

Vladimir Vukićević har stått for mye av arbeidet med WebGL hos Mozilla. Det er også han som laget Canvas 3D-prototypen som OpenGL er delvis basert på. Vukićević skriver i dette blogginnlegget at støtten for WebGL i utgangspunktet er deaktivert også i testversjonene som nå er tilgjengelige, men at dette kan skrus på ved hjelp en endring i konfigurasjonen.

Skriv «about:config» i adressefeltet, søk etter «webgl» og endre verdien for «webgl.enabled_for_all_sites» fra «false» til «true».

I utgangspunktet er løsningen avhengig av at maskinen det kjøres på har OpenGL-støtte og oppdaterte drivere for dette, men det jobbes med å finne en løsning for maskiner som ikke har OpenGL-støtte, men kanskje bare støtte for Direct3D. Dette gjelder blant annet mange maskiner med grafikkløsning fra Intel. I dette blogginnlegget foreslås en løsning basert på Mesas programvarebasert OpenGL-implementering for Windows. Den skal fungere, men med noe redusert ytelse.

I det samme blogginnlegget er det også en lenke til en enkel demo av WebGL. Den består av en 3D-figur eksportert fra spillet Spore, som kan roteres.

Spore-figur med og uten teksturer vist med WebGL i en tidlig versjon av Firefox 3.7.
Spore-figur med og uten teksturer vist med WebGL i en tidlig versjon av Firefox 3.7.

Da digi.no testet demoen, fikk vi vist figuren uten teksturer. Illustrasjonen over viser også hvordan figuren burde ha sett ut.

Den nyeste utgaven av Firefox 3.7 a1pre kan lastes ned fra denne siden.

Det er ventet at både WebGL-standarden og Firefox 3.7 skal bli fullført i første halvdel av 2010.

    Les også:

Til toppen