Test av PSData.no

Av Lillian Medby, Usability Specialist i konsulentselskapet NetLife Research.

Hovedmenyen hos PS Data er klar og tydelig, og kan hjelpe brukeren noe på vei til å finne det produktet han/hun er ute etter. Det er fint at denne er delt inn i tre hoveddeler, selv om jeg er usikker på om beskrivelsene ”Produkter” og ”Hjelpere” gir stor mening til brukerne. Menyene gir også gode tilbakemeldinger på hvor man befinner seg, bortsett fra på nivå 3.

Søk etter produkter er en viktig funksjon, og PS Data gir relevante treff på flere søk. Men det kommer an på hva man søker etter. Søk etter ”bærbar pc” gir for eksempel kun ett treff. Det er mulig å sortere treffene etter pris og om varene finnes på lager, men en teknisk feil gjør at man havner tilbake til forsiden dersom man prøver å benytte disse sorteringsfunksjonene.

Når det gjelder sidene for produktinformasjon er det fint at disse er delt opp slik at ikke all informasjon presenteres i en ”bolk”. PS Data får derimot trekk for at produktinformasjonen står på engelsk; ikke alle leser engelsk like godt. Man savner også anmeldelser og testresultater av produktene.

Som brukernavn når man skal registrere seg er man tvunget til å velge e-post adresse. Dette kan være dumt av to grunner:

1. Mangel på e-post adresse

2. E-post adresser endres i noen tilfeller ofte

Det å kjøpe et produkt flyter ikke like lett som det burde. Når man klikker på knappen ”kjøp” oppdateres handlekurven oppe i høyre hjørne, men denne er ikke nødvendigvis så enkel å få øye på. Brukeren burde få en tydeligere tilbakemelding på at produktet er lagt i handlekurven.

Overskriften på handlekurven er heller ikke bra. Den heter ”Varer”. Det kan lett misforstås, siden alt på nettstedet er varer.

Dersom man skal endre antall varer fra handlekurven må man trykke på et lite oppdateringsikon. Dette er ikke gitt, og ikonet er også utydelig.

Man får beskjed om at man kan følge med på leveranse av varen via Postens tracking system. Dette er vel og bra, men det står ingenting om hvilken informasjon man trenger å ha når man skal kontakte Posten angående varens leveranse.

Det finnes ikke spesifikk informasjon om angrerett, det står kun at kjøp hos PS Data er regulert ihht. Norsk lov. Ja vel, men hva sier Norsk lov om retur av varer, da?

PS data får dermed en totalscore på 43 av 76 mulige poeng, en score på 56,6 prosent.

Her kan du lese hele test-resultatet og se hvordan PSdata scoret på hvert punkt.

NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor Usability. Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, software og andre digitale grensesnitt.

NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, og kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.

Til toppen