Ballongene ble heist på alt fra trafikkerte steder som Union Square i San Francisco til den beskjedne baseball-banen Katy Park i en forstad til Houston, Texas. (Bilde: Darpa)

Testet nettets evne til kollektiv etterforsking

Ti enorme ballonger ble fordelt over hele USA. De første til å spore alle, fikk 40.000 dollar.

I helgen avviklet forskningsavdelingen Darpa til det amerikanske militære – kjent blant annet for rollen som jordmor til Internett – sin første Darpa Network Challenge.

Lørdag klokka 1000 New York-tid ble ti røde ballonger, hver på 2,5 meter i diameter, heist på hvert sitt lett synlige sted i USA, noen svært trafikkerte som i Miami og San Francisco, andre mer utenom allfarvei (se kartet ovenfor).

Darpa lovet 40 000 dollar til de første som greide å påvise hvor samtlige ballonger befant seg.

Hensikten med utfordringen var å utforske bruken av Internett og sosiale nettverk til å løse bredt anlagte tidskritiske problemer.

Vinneren ble en forskergruppe ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), kalt «Media Laboratory Human Dynamics Group», som er spesialister på sosiale nettverk. De la ut en melding på nettstedet til MIT, og mobiliserte venner og kjente gjennom e-post og SMS. Det tok dem åtte timer og 56 minutter å spore opp hver av de ti ballongene.

Meldingen til MIT-forskerne så slik ut:

ASSEMBLE!

Prefrosh, undergrads, alums, this is a call to action! It is time for us, all of us, to band together under a common dome and accomplish what needs to be done!

Tomorrow, at 10:00 AM (ET), DARPA is deploying Ten Red Weather Balloons all across the country. $40,000 goes to the first team to locate all of them, by any means necessary. The balloons will only be visible until 4:00PM local time, so time is short!

With alumnae, prefrosh, and current students all across the country, who better to win this than a team from MIT?

Register/Report Located Balloons here

******************

CLICK TO REGISTER!!!

******************

and be on the lookout tomorrow. If you find a balloon and MIT ends up winning, you get $2,000. Period. Simple as that. The person who invited you gets $1,000. The person who invited that person gets $500. Get it? The rest of the money MIT collects goes to charity. I've now invited all of you, and it's up to you to invite your friends!

Let's do this folks!

Det spesielle ved MIT-gruppen var altså motivasjonen: Forutsatt at MIT vant, fikk den som fant en ballong, 2000 dollar. Den som rekrutterte personen som fant en ballong, fikk 1000 dollar. Den som rekrutterte personen som rekrutterte ballongfinneren, fikk 500 dollar. Det blir 3500 dollar per ballong, og resten skulle gå til et veldedig formål.

Lederen for gruppen, fysiker Riley Crane, sier til New York Times at denne typen motivasjon er en «struktur for rekursive insentiver». De som virkelig yter noe, tjener på det personlig. I tillegg motiveres de av gruppetilhøriget – i dette tilfellet stolthet over bånd til MIT – og av idealisme – det veldedige formålet.

Totalt deltok 4 665 personer på MITs lag i ballongkonkurransen.

Ifølge Peter Lee i Darpa viser dette tilfellet at de materielle insentivene ikke behøver å være spesielt store, og at alle motiver ser ut til å ha virket.

MIT mener deres metode kan være nyttig for flere formål, som å finne ettersøkte kriminelle og bortførte eller forsvunne barn, eller avverge terrorangrep.

Til toppen