Den norske søketjenesten Sesam er Schibstedts offensive satsning på søkeannonser. Mediekonsernet har brukt mye penger på å lansere og løfte frem tjenesten, men brukertallet har vært litt lavere enn forventet.
Målet var å komme over 400.000 unike ukentlige brukere før fjoråret var omme. Det klarte de tilslutt.
– I uke 50 var vi oppe i 439.000 brukere, sier Mikal Rohde til Finansavisen.
Det var en økning på 31 prosent sammenlignet med snittet for de fem foregående ukene.
Dermed klarte Sesam å innfri målet som konsernsjef i Schibstedt, Kjell Aamot proklamerte tidligere i høst. Mesteparten skyldes en tettere integrasjon med VG, Norges mest besøkte nettsted med over 1,6 millioner unike ukentlige brukere.
– Hittil er det i veldig stor grad VG den ekstra trafikken kommer fra, sier Rohde til Finansavisen.
Rohde forteller videre at det hjalp på trafikken å bedre integrasjonen med teksten i nyhetsnettstedet og at de jobber med en forbedret integrasjon også med Aftenposten.