The Economist endelig i gang

Kanskje var det bare fredag den 13., men det stødige, britiske magasinet Economist hadde problemer med å få i gang sin nye betalingsweb i morgentimene i dag. Nå er den oppe, og du kan få tilgang til et nennsomt utvalg av redaksjonelle saker, shoppingtjeneste og rubrikkannonsering. Gratis.

The Economist er et tradisjonsrikt, politisk ukemagasin fra England som nå endelig kommer i full utgave på weben. Hittil har engelskmennene kun hatt en prøveutgave på nettet. 50 prosent av den britiske publikasjonen er eid av the Financial Times, og et av varemerkene til the Economist er anonymiteten til dem som skriver. Med få unntak oppgir magasinet aldri navnene på skribentene.

Magasinet er en av de første, store medieaktørene som ikke gir fri tilgang til alt som er på nett-tjenesten.

Magasinet har lagt seg på en delt løsning, hvor enkelte artikler fungerer som markedsføring av innholdet, i tillegg til de kommersielle produktene som er lagt ut. Det lages ingen spesiell versjon for weben, men hele den trykte versjonen, pluss et søkbart arkiv som strekker seg to år tilbake i tid, er tilgjengelig for dem som vil betale for det.

Eksisterende abonnenter vil få tilgang til webversjonen ut 1997, og det vil også være mulig å tegne et eget onlineabonnement (et liknende opplegg som markedsføringsbladet Kampanje har her hjemme). Introduksjonsprisen på et rent onlineabonnement er 48 dollar eller rundt 345 kroner.

Til sammenligning tilbyr månedsmagasinet Kampanje, med søkbart arkiv og daglig nyhetstjeneste på nettet, et onlineabonnement til 490 kroner i året. Og den kontinuerlig oppdaterte næringslivstjenesten TDN Ajour koster 1.800 kroner i året.

Ifølge direktører i Economists ledelse (som selvfølgelig velger å være anonyme) er konkurransefortrinnet først og fremst at de som abonnerer får nettversjonene tidligere. Hver fredag klokken 07:00, London tid, skal den nyeste versjonen være publisert på nett, opplyses det til Advertsing Age.. Vanligvis tar det et par dager før abonnentene mottar fredagsutgaven i posten.

Til toppen