ANALYSER

«The Long Tail» driver mobiltrafikken

Tall fra Opera viser at mobilsurferne begynner å få samme surfevane som PC-surferne.

Opera Software har lagt frem sin nye State of the Mobile Web-rapport. Den viser blant annet at mobilsurferne sprer sine besøk på samme måte som når de surfer fra PC-en.
Opera Software har lagt frem sin nye State of the Mobile Web-rapport. Den viser blant annet at mobilsurferne sprer sine besøk på samme måte som når de surfer fra PC-en.
23. sep. 2008 - 10:20

Norske Opera Software har nettopp lagt frem sin site utgave av den kvartalsvise rapporten State of the Mobile Web.

- Selv om store destinasjoner som google.com og facebook.com får mye oppmerksomhet og trafikk på den mobile webben, er det de små sidene som får flest besøkende, skriver Opera i en pressemelding.

Dette er et fenomen som er kjent som «The Long Tail», eller den lange halen. Begrepet er kjent fra statistikken, men som fenomen er det Wired-redaktør Chris Andersson som har gjort det kjent etter en artikkel i Wired og en påfølgende bok.

Poenget som Andersson drar frem, er at selv om de mest populære produktene, sangene, filmene eller andre «varer» får en veldig stor andel av den totale summen, så er det gode muligheter for å hente ut gevinst ved å også tilby obskure produkter som rangerer langt bak i den lange halen.

For Opera er dette gode nyheter at mobilsurferne går til nisjenettsteder, fordi det viser at mobilsurferne begynner å få de samme vanene som PC-surferne. Dermed øker behovet for å surfe på mobilen, og det gir økt etterspørsel etter Operas mobile nettlesere.

- Over hele verden, besøker folk hele spekteret av nettsiderm sier Jon von Tetzchner, administrerende direktør i Opera Software.

Han mener at det er nok et bevis på at brukerne ønsker å surfe på samme måte på mobilen, som de gjør på PC-en sin.

- Dette viser hvorfor web slår alle andre mobile plattformer, og at vår visjon om «One Web» er i ferd med å bli en realitet, sier von Tetzchner.

Selv om trafikken til de mange mindre nettsidene har økt kraftig, er det fortsatt noen få som får store deler av trafikken. Norske mobilsurfere besøker oftest disse nettstedene, ifølge Opera Software:

  1. www.vg.no
  2. www.google.com
  3. www.facebook.com
  4. www.dagbladet.no
  5. www.yr.no
  6. www.gulesider.no
  7. www.finn.no
  8. www.aftenposten.no
  9. www.nettby.no
  10. en.wikipedia.org

I sin rapport trekker Opera også frem andre interessante tall.

I august ble Opera Mini, den enkle nettleseren som henter webinnholdet gjennom Operas serverpark, brukt av 17,3 millioner brukere. Det er en fremgang på 9,1 prosent fra måneden før, og en vekst på hele 357 prosent fra august i 2007.

Disse brukerne besøkte totalt 4,1 milliarder nettsteder ved hjelp av Opera Mini i august. Det betyr at hver bruker i snitt besøkte 242 sider hver.

Det blir fort store tall av slikt. Selv om de fleste nettsider blir komprimert med cirka 90 prosent før de sendes fra Operas serverpark og ut til mobilen, så surfet brukerne gjennom hele 60,3 millioner megabyte med data.

Dette er trafikk som mange mobiloperatører får godt betalt for, og som er noe av grunnen til at de lisensierer løsningen fra Opera. For sluttbrukerne er Opera Mini uansett en gratis nedlasting.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.