Thommesen: - Norge går til helvete innen fem år

Christian Thommesen mener det er altfor mange offentlig ansatte i Norge. - Det kommer til å gå til helvete. I løpet av de neste fem årene kommer vi til å gå på en stjernesmell.

Det var under en paneldebatt i Oslo i regi av Norges Eksportråd onsdag kveld Thommessen serverte sine dystre spådommer. Eksportrådet arrangerte en konferanse om status og videre utsikter for nye medier. Spørsmål som ble tatt opp var blant annet hvilke sektorer man bør satse innenfor, hva som er vinnerteknologiene- og tjenestene, og hva norske selskaper skal gjøre for å komme mer på banen internasjonalt.


Og Glamox-sjef Christian Thommessen la ikke fingrene imellom da han fikk sjansen:

- I andre europeiske land har tallet på offentlig ansatte blitt redusert de siste årene, men i Norge har det gått motsatt vei. Det er nå 850.000 offentlig ansatte i Norge - rundt halvparten av velgermassen. I løpet av de neste fem årene kommer vi til å gå på en stjernesmell. Etterpå må vi begynne å tenke nytt. Dette går på trynet, tordnet Thommessen.

Men alt er ikke helsvart.

- Vi har mange gode forskningsmiljøer i Norge. Både Telenor FoU og NTNU er underkjente og altfor beskjedne i forhold til den innsatsen de gjør, sa Thommessen som mener norske bedrifter må se seg om etter internasjonale partnere som kan komplettere det grunnarbeidet som gjøres her hjemme.

- Finske Nokia er for eksempel gode på markedsføring og design. De har konsumentforståelse, og det er en av grunnene til selskapets suksess. Som nasjon er Norge vant til å selge råvarer. Business to business, ikke business to consumer. Unntatt tannbørsteprodusenten Jordan. Vi er fattige på 'Jordaner'. Derfor bør selskaper skaffe seg internasjonale partnere som er gode på ting som vi ikke kan, sa Glamox-sjefen.

Han understreket samtidig at det er trygt å satse på å hjelpe tradisjonelle bedrifter med å utnytte ny teknologi. Og det er trygt å satse på utvikling av globale nettbaserte programvareløsninger. Når det er snakk om mulig ny norsk eksportvare er trådløs Internett-basert programvare noe å satse på, mente Glamox-Thommesen, som kunne fortelle at selskapet nylig hadde hatt besøk av to store revisjonsfirmaer som begge slo fast at Glamox' 100 millioners investering i et ebiz-system var det lureste de noensinne hadde gjort:

- I Norge har vi overvurdert det å starte nye bedrifter (dotcom-flopper) og undervurdert det at 'gamle' selskaper konverterer sine forretninger til å tilpasse seg den nye økonomien, proklamerte han.

Foruten Christian Thommesen deltok Computerworld-redaktør Roar Nerdal, DinSide-gründer Bernhard Steen, webveteran Knut Jørstad og Claude R. Olsen (redaktør for Teknisk Ukeblad, nå med et års permisjon for å jobbe i Eksportrådet i USA) i paneldebatten.

Claude Olsen oppfordret bransjen til "å bruke utlandet mer" enn det gjøres nå. Han sa at flere norske næringslivsaktører bør jobbe i utlandet hvis de får muligheten.

- Det er viktig å bygge opp nettverk, og det blir viktigere og viktigere for norske bedrifter, sa Olsen.

Flere av paneldeltakerne advarte også, i likhet med investor Thomas Høegh, mot å sende selskaper mot børs for raskt.

- Bedrifter flest gjør klokt i å unngå gråmarkedet. Man bør ikke bli grådig for tidlig, men heller tenke langsiktig. Bedriftene bør bevise at produktet virker, at de kan levere, og aller helst at de har en positiv bunnlinje, sa Høegh.

Bernhard Steen sa at mange dotcom-flopper er kommet fordi de selskapene som gikk dukken ble drevet av inkompetente folk. Han nevnte en bekjent som et eksempel på dette. Vedkommende skulle starte verdens største sportsbutikk på Internett, kunne ingenting om det å drive butikk, men kunne mye om Internett.

- Det holder ganske enkelt ikke, sa Steen, som fremdeles er av den oppfatning at det er gode muligheter for å starte nye selskaper, men da må man "ha noe som kan gjøre verden ti ganger bedre", ellers får man ikke startkapital og investorer.
Til toppen