På et allmøte i Nettavisen fredag fikk de ansatte beskjed om at administrerende direktør Knut Ivar Skeid slutter, samt at det skal kuttes ti stillinger. Det er et sterkt forverret annonsemarked for internettpublikasjoner som er hovedårsaken til reduksjonen.
Skeid vil slutte når nedskjæringene er gjennomført. Han sier til digi.no at nedbemanningen skal skje litt her og litt der, men skal være gjenstand for forhandlinger med tillitsvalgte. Selv har ikke Skeid noen planer framover som han vil snakke høyt om.
- Men jeg har klokkertro på digital publisering, der en ser at megatrenden er at nyheter og underholdningstjenester beveger seg over på digital plattform.
- Alle merker 11. september og den generelle økonomiske nedgangen, sier Skeid, som ikke tror at alle overlever den økonomiske nedgangen vi er inne i.
- Det blir en hardere kamp om pengene. Jeg tror bare de store overlever sammen med dem som har klart å skape seg en nisje.
Skeid mener Nettavisen er blant de største i dette gamet, med en eier som har 325 millioner euro i banken.
- Vi justerer burnraten til et lavere nivå. Dette er et spill med svært mange usikre faktorer, men vi er altså i samråd med eieren [Lycos Europe. red. anm.] blitt enig om et lavere kostnadsnivå.
- Et nytt terrorangrep i USA kan fort forverre utviklingen ytterligere for både oss og mange andre, sier Skeid.
Skeid mener på generelt grunnlag at altfor mange i bransjen har tenkt litt for mye på kommende finansieringskilder, og sier på generelt grunnlag at internettbedrifter burde være forsiktige med å regne med for mange nye og uprøvede inntektskilder.
- Så nettavisene må fremdeles basere seg på inntekter fra bannerannonser?
- Alle typer annonseformat. Nå har vi til og med fått en type format som selv Forbrukerombudet angriper, sier Skeid.