Even Risbakken er «usability specialist», det vil si spesialist på brukervennlige nettløsninger. Han leder NetLife Research, et selskap som jobber med å forenkle digitale grensesnitt, og som blant annet tilbyr å evaluere grensesnittet i nettbutikker, heter det i en pressemelding.
Basert på forbrukertester har Risbakken ti råd til norske nettbutikker:
- Tydelig logo. Forbrukerne liker å se hvem de handler fra. Kontaktinformasjon bør få prioritert plass.
- Tydelig kjøpeknapp, slik at forbruker fort ser at dette er en butikk.
- Tydelig skrift som ikke er for liten, og gjerne med mulighet for å forstørre skriftstørrelsen.
- Begrens innholdet av informasjon om butikken eller bedriften som «Hei og velkommen og så videre». Forbrukerne er der for å handle.
- Bruk gode produktkategorier med navn som gjenspeiler forbrukernes handlemønster.
- Ha et stort produktsøk og et fornuftig søkeresultat som er tilpasset forbrukernes språk.
- Sørg for gode forklaringer underveis i handelen, slik at forbrukeren får bekreftelse på det hun har gjort, for eksempel «Du har nå bestilt..», «Trykker du bekreft her, så er kjøpet gjennomført».
- Ha en oversiktlig betalingsside med nødvendig informasjon.
- Gi rask ordrebekreftelse på e-post.
- Vit hvem målgruppen er, og lag en side beregnet på denne.
– En god nettbutikk loser forbrukerne gjennom butikken slik at forbrukerne selv føler at de har styringen og tar valgene, sier Risbakken.