Tidligere monopolist, nå utfordrer

Opplysningen AS var tidligere monopolist, men heiser nå utfordrerflagget mot Gule Sider, Google og Eniro.

Opplysningen AS kaster seg inn i kampen om det raskt voksende og stadig mer folksomme opplysningsmarkedet på nett.

Opplysningen lanserer gratis opplysningstjeneste på Internett for forbrukermarkedet. De møter tøff konkurranse.

I likhet med Findexa og deres Gule Sider, kommer Opplysningen opprinnelig fra Telenor Media. Katalogdelen ble solgt ut i 1999 og har siden vært svært aktive på nett med Gulesider.no.

Den telefonbaserte opplysningen har derimot sovet i timen, og har så langt hatt svært lav nettomsetning. Istedenfor å gå offensivt ut med gratis søketjenester på nett, har Opplysningen prøvd seg med en betalt opplysningstjeneste for bedrifter. Dermed er deres nettomsetning mikroskopisk i forhold til konkurrentene, med en omsetning på rundt 25 millioner i 2004.

Findexa og Eniro, som også eier Kvasir, er de største konkurrentene, og har begge en omsetning på mellom 160 og 180 millioner i året på nett i Norge. Google er dessuten i ferd med å lansere lokalt bedriftssøk i Europa, selv om norgeslansering ikke er annonsert.

Opplysningen ble i fjor skilt ut fra Telenors konsernaktiviteter, men eies fremdeles av Telenor Venture. Selskapet har vært gjennom harde kutt, men klarte i fjor å gå i pluss.

Den nye gratistjenesten for forbrukerne skal finansieres av annonsekroner, og lar brukerne søke etter både person- og bedriftsopplysninger på en søkestreng.

Opplysningen var tidligere var monopolist og lenge en skyteskive for kritikk fra sine nye konkurrenter på telefonbasert nummeropplysning. Nå har de selv tatt på seg utfordrer-rollen, og prøver å markedsføre seg som kundenes våpen mot etablerte aktører.

- Vi vet at både små og store bedrifter er lei husmannskontraktene enkelte i dette markedet opererer med. Nå har de et reelt alternativ som tar kundene på alvor. Det alternativet heter Opplysningen, sier administrerende direktør Anne-Karin Sogn i en pressemelding.

Til toppen