Tidligere monopolist, nå utfordrer

Opplysningen AS var tidligere monopolist, men heiser nå utfordrerflagget mot Gule Sider, Google og Eniro.

Opplysningen AS var tidligere monopolist, men heiser nå utfordrerflagget mot Gule Sider, Google og Eniro.

Opplysningen AS kaster seg inn i kampen om det raskt voksende og stadig mer folksomme opplysningsmarkedet på nett.

Opplysningen lanserer gratis opplysningstjeneste på Internett for forbrukermarkedet. De møter tøff konkurranse.

I likhet med Findexa og deres Gule Sider, kommer Opplysningen opprinnelig fra Telenor Media. Katalogdelen ble solgt ut i 1999 og har siden vært svært aktive på nett med Gulesider.no.

Den telefonbaserte opplysningen har derimot sovet i timen, og har så langt hatt svært lav nettomsetning. Istedenfor å gå offensivt ut med gratis søketjenester på nett, har Opplysningen prøvd seg med en betalt opplysningstjeneste for bedrifter. Dermed er deres nettomsetning mikroskopisk i forhold til konkurrentene, med en omsetning på rundt 25 millioner i 2004.

Findexa og Eniro, som også eier Kvasir, er de største konkurrentene, og har begge en omsetning på mellom 160 og 180 millioner i året på nett i Norge. Google er dessuten i ferd med å lansere lokalt bedriftssøk i Europa, selv om norgeslansering ikke er annonsert.

Opplysningen ble i fjor skilt ut fra Telenors konsernaktiviteter, men eies fremdeles av Telenor Venture. Selskapet har vært gjennom harde kutt, men klarte i fjor å gå i pluss.

Den nye gratistjenesten for forbrukerne skal finansieres av annonsekroner, og lar brukerne søke etter både person- og bedriftsopplysninger på en søkestreng.

Opplysningen var tidligere var monopolist og lenge en skyteskive for kritikk fra sine nye konkurrenter på telefonbasert nummeropplysning. Nå har de selv tatt på seg utfordrer-rollen, og prøver å markedsføre seg som kundenes våpen mot etablerte aktører.

- Vi vet at både små og store bedrifter er lei husmannskontraktene enkelte i dette markedet opererer med. Nå har de et reelt alternativ som tar kundene på alvor. Det alternativet heter Opplysningen, sier administrerende direktør Anne-Karin Sogn i en pressemelding.

Til toppen