Tidligere OLC-sjef blir auksjonarius

Eks-administrerende direktør i Online Club (OLC), Arild Spandow, har startet eget selskap som tilbyr auksjonsløsninger til nettsteder ved hjelp lisens fra OpenSite. Første kontrakt er inngått med Tom Ottmar og ABC Startsiden.

To tidligere sentrale personer i Online Club, eks-administrerende direktør Arild Spandow og eks-auksjonarius Daniel Tandberg-Johansen, har dannet eVantage AS.

Selskapet har som mål å fungere som en slags ASP for ulike norske nettsteder, det vil si å implementere og drifte auksjonstjenester for kundene.

Første kunde ut er portalen ABC Startsiden, som er eid av både Schibsted og Telenor Nextel.

- Vårt firma eier auksjonsløsningen, og vi fungerer som en auksjonarius for ABC Startsiden, sier Spandow til digi.no. Han sluttet som administrerende direktør i Online Club (OLC) i mars i fjor og startet deretter utviklingen av e-kollektivet CoShopper sammen med Nicolai Prydz som stadig er å finne i CoShopper.

Med eVantage håper han å slå seg inn som en samarbeidspartner med flere, store norske nettaktører og få prosentandeler av inntektene nettstedene skaffer seg gjennom auksjonsvirksomhetene.

- Vi tilbyr auksjonsløsninger til nettsteder som de selv legger under sin egen merkevare, sier Spandow.

eVantage baserer virksomheten på lisensiering av velkjent teknologi fra amerikanske OpenSite som også de fleste andre norske nettauksjonstjenestene benytter seg av i dag.

- Hva er vitsen med å tilby auksjonstjenester hvis nettstedene selv kan sette opp egne auksjoner på lisens?

- Vi tilbyr løsninger for nettsteder som kan føre til økt trafikk for dem. De slipper å sette opp en infrastruktur selv og kan konsentrere seg om kjernevirksomheten sin. Vår kjernevirksomhet blir å drifte dette for aktuelle partnere som et markedsverktøy, sier Spandow.

Tom Ottmar i ABC Startsiden mener at det er fornuftig å skaffe seg en partner til slikt ressurskrevende arbeid.

- Vi driver Startsiden med små ressurser, mange mennesker og høyt trykk på tjenesten. Vi tar ikke enkelt på det og prøver å gjøre det best mulig for brukerne, sier han og mener det er lett å undervurdere den jobben som skal gjøres.

- Det er to hovedgrunner til at vi bruker eVantage: Det er noe kostnader forbundet med anskaffelse av lisensen pluss en server i rack. Det viktigste er imidlertid driftingen, og det at en auksjonstjeneste krever mye oppfølging. Det vil alltid være forsøk på misbruk av tjenesten, brukere som ikke får det til og så videre, sier han og mener også at tilflyten av varer må være konstant for å tilby en dynamisk tjeneste.

- Det krever menneskelige ressurser å ha et bra, oppdatert produktspekter som må skaffes til veie blant annet fra profesjonelle leverandører. Mens vi har merkevarenavnet og fronten ut, sitter eVantage med det tekniske og produktmessige ansvaret, sier Ottmar.

Spandow anser det som svært viktig å få en fot innenfor det generelle forbrukerområdet som ABC representerer.

- Vi kan bruker ABC Startsiden som inngang når vi skal oppfylle vårt mål om å tilrettelegge auksjonløsningene våre for nisjetjenester, sier han.

Både bedrifter og privatpersoner kan legge ut produkter på salg, og ABC Startsiden Auksjon er gratis for både bedrifter og privatpersoner.

Man bestemmer selv minstepris hvis man skal selge og avgjør selv lengden på auksjonen. En e-post melding informerer straks noen legger inn et høyere bud eller om kjøperen sitter igjen med vinnerbudet.

Ifølge en pressemelding fra partnerne er målet å skape "landets beste markedsplass for kjøp og salg av varer".

Til toppen