BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tilbyr gründere kunstig intelligens til å kartlegge forskning

Folk som starter ny, kunnskapsbasert virksomhet kan ikke alt. Iris AI vil hjelpe dem videre.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. mai 2016 - 13:26

I fjor sommer kom Anita Schjøll Brede som første norske elev inn på Ray Kurtzweils Singularity University sammen med 80 andre fra hele verden. I 10 uker studerte deltakerne døgnet rundt. Målet for den svært så hektiske sommerskolen var intet mindre enn å starte en bedrift. Ikke noen pølsebod, men en som adresserte de store spørsmålene vi står overfor.

AI

– De siste tre, fire ukene på kurset dreide seg mye om oppgaven. Hvordan skulle vi kunne bruke fremtidens teknologi for å løse de store utfordringene vi står ovenfor som menneskehet. Vi etablerte et team hvor vi kom frem til at en av de viktige oppgavene må være å gjøre vitenskap mye lettere tilgjengelige for gründere og innovatører. Veien dit skulle gå gjennom maskinlæring og kunstig intelligens; AI, sier Schjøll Brede. Hun fungerer som leder i selskapet som er etablert i Norge, mens de tre kollegene sitter i andre land.

Ikke Watson

Det var naturlig å starte hos IBM og basere seg på selskapets Watson-teknologi.

– Det ville ha gitt oss en lettere start, men vi møtte raskt to problemer. For det første skal de ha en relativt stor prosent av inntektene, og dessuten var ikke teknologikomponentene tilstrekkelige for det de ønsket å oppnå, sier Schjøll Brede.

Selvgjort

I stedet besluttet Iris AI, som de har kalt seg, å klare dette på egen hånd.

– Vi begynte med lett tilgjengelige Open Source-algoritmer innen machine learning og deep learning. Det finnes mange gode biblioteker med godt utprøvd teknologi, og dette var et godt sted å begynne for første versjon. Nå når vi bygger neste versjon, som kommer til å stå klar i september, så blir teknologien fornyet, enda mer cutting-edge og med helt nye løsninger som vi har klekket ut, sier hun.

Ambisjoner

De fire gründerne i selskapet har satt seg store mål. De vil demokratisere AI og bruke teknologien til å gjøre forskning lettere tilgjengelig i et forståelig verktøy. En håndfull private såkalte engelinvestorer, samt akseleratorprogrammet 500 Nordics, har tro på at de fire grunnleggerne og deres to ansatte kommer til å lykkes med å utvikle Iris, som både er navnet på selskapet og produktet.

Begynner med TED

– Det vi utvikler er et verktøy som kan finne sammenhenger i vitenskapelig tekst. I vår første versjon kan du slippe lenken til en TED-talk inn i Iris. Iris analyserer manuskriptet, kartlegger innholdet og gjør et avansert søk i en forskningsdatabase.  På den måten kan man lett utforske vitenskapen rundt foredraget, sier hun.

Neste utgave av denne teknologien vil ikke være bundet til TED-talk. I denne kan brukerne selv slippe inn et avsnitt fra en vitenskapelig artikkel og umiddelbart få kartlagt relevant forskning – på tvers av fagfelt.

På lang sikt er de fire AI-gründerne enda mer ambisiøse. De vil at Iris selv skal bli en vitenskaps-AI som kan lese store mengder forskning, koble sammen resultater og skape egne hypoteser.

– Kanskje kan hun kobles opp mot en robot-lab og gjøre egne forsøk, og skrive artikler med resultatene, spør Schjøll Brede.

Trenger nettskyen

Muligheten for å gjøre slike gigantiske analyser basert på AI, er først kommet de siste årene. Stadig mer kunnskap er tilgjengelig på nettet, men det alene er ikke nok. På nettet finnes det også tilstrekkelig datakraft som kan leies svært rimelig, og det må til for å komme gjennom all informasjonen.

– Vi er helt i starten av denne utviklingen som er fundamentet for det vi driver med. Det at Google nå gjør sine egne algoritmer tilgjengelig gratis, er en erkjennelse av at de ikke klarer å utnytte alle mulighetene selv. Det åpner for nye aktører, slike som oss, sier Schjøll Brede.

 

Rettet mot gründere

Anita Schjøll Brede og resten av Iris vil endre verden på en positiv måte, men også tjene penger på virksomheten.
Målet for analysearbeidet er å gi gründere og innovatører i store bedrifter et bedre arbeidsverktøy.

– Selv om gründere ofte er flinke teknologer, trenger de selv å supplere det de kan og finne folk som kan hjelpe dem. Informasjonen på nettet og i databaser er gode kilder til kunnskap og kontakter, men på tross av dages søketeknologi må det analyse til for å få frem det de trenger – det er så enormt mye informasjon der ute, sier hun.

I første omgang vil analysen sørge for at millioner av forskningsartikler, det vil si vitenskapelige tekster over 500 ord, kan settes inn i rett sammenheng, basert på fulltekst-søk.

– Det vil gi brukerne et raskt overblikk over innholdet i de relevante artiklene, og oversikt over mennesker som jobber på de ulike områdene. På lenger sikt vil vi bearbeide alt innholdet ved å oversette det, forenkle og trekke sammen. Men det er en stor jobb som vi regner med å bruke mellom tre og fem år på, sier Schjøll Brede.

De kan imidlertid ikke gjøre dette helt selv. Iris har lansert et verktøy for AI-trening og får hjelp av flere hundre mennesker til å lære opp Iris, deres «baby AI», som de kaller henne.

Lønnsomt å endre verden

Selv om målet for virksomheten er å endre verden på en positiv måte, ønsker de å tjene penger på virksomheten.

Forrige uke leverte Iris-teamet en egen utgave av plattformen til konferansen Our Future Health i Nijmegen, Nederland. Konferansearrangørene ønsker å gi deltagerne verktøy som gjør at de kan å fortsette å lære etter at de kommer hjem fra konferansen - og der kom Iris raskt inn i bildet.

– Vi var til stede under konferansen og presenterte Iris til de drøyt 1000 konferansedeltagerne.

Selskapet samarbeider også tett med flere store bedrifters innovasjonsavdeling som pilotkunder.

– Det er viktig for oss at grunnfunksjonen i Iris – å finne veien i forskningen – er tilgjengelig for alle. Det er jo det som er målet vårt! Verktøyet vårt kommer alltid til å være mulig å bruke gratis for enkeltindivider som gründere og doktorgradsstudenter, lover Schjøll Brede.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.