Serien har Time Magazine kalt for "Helter for planeten", og skal ta for seg miljøforkjempere gjennom fire spesialrapporter, skriver Wall Street Journal Interactive Edition. 5. oktober kommer første utgave.
Verken Ford eller Time vil avsløre de finansielle detaljene rundt avtalen.
Som en del av avtalen får Ford se eventuelle fortsettelser av artikkelserien og har opsjon på å trekke sponsingen hvis fokus på serien blir endret.
- Dette er ganske uvanlig fordi de fleste av våre sider er ikke sponset av enkeltpersoner, og for det meste får ikke annonsører bestemme hvor annonsen plasseres, sier Charles Alexander, internasjonal redaktør i Time, til WSJ. Time har tidligere hatt sponsorer for enkelte seksjoner, men ikke for lengre prosjekter.
Miljøforkjempere som kjemper mot bilindustrien vil sannsynligvis ikke figurere i serien, uttalte Alexander. Representanter for Time understreket at artiklene vil holde den samme redaksjonelle standard som resten av magasinet.
Ford er også i samtale med CNN om å sponse deler av programmet "Earth Matters" på kanalen. Både CNN og Time Magazine er eid av medieselskapet Time Warner.