"Tips en venn" tilbake til departementet

Under behandlingen av den nye markedsføringsloven har Stortinget bedt departementet se nærmere på konsekvensene av å ikke tillate såkalt "tips en venn"-markedsføring.

Forbrukerombudet med flere har bedt om at den såkalte "tips en venn"-tjenesten som flere nettsteder bruker, skal behandles som uønsket reklame. Dette ble tatt med da

"Tips en venn"-funksjonen blir brukt av blant andre flere nettbutikker. En kunde som er inne på en nettbutikk og ser en vare som en kamerat kanskje har vært på leting etter, kan kunden sende et epost-tips til sin kamerat med lenke til det aktuelle produktet. Spørsmålet er om denne kameraten da blir utsatt for "uønsket reklame."

  • Barne- og familiedepartementets innstilling skal etter det digitoday.no erfarer gå på at man må samtykke før man får slik reklame i innboksen. Men Stortingets kulturkomité er ikke helt enig.


- Vi sender dette tilbake til departementet for videre redegjørelse. Blant annet savner vi litt en gjennomgang av konsekvensene i forslaget, og en gjennomgang om dette er uadressert reklame eller ikke, sier May-Helen Molvær Grimstad(KrF) , som leder kulturkommiteen i Stortinget, til digitoday.no.

Dermed må saken gå tilbake til departementet for videre utredning. Det er ikke klart når den nye markedsføringsloven kan bankes igjennom.

Til toppen