I tre timer fredag morgen lokal tid var det føderale datasystemet i Atlanta i delstaten Georgia, som prosesserer pilotenes kursplaner over USA nede, skriver Information Week. Reservesystemet i Salt Lake City som har en kontinuerlig oppdatert kopi av systemet, tok straks over, som forutsett.
I løpet av få minutter viste det seg imidlertid at reservesystemet var underdimensjonert i forhold til trafikkmengden. Informasjon som skulle vært overført i sanntid ble hengende igjen, og flygelederne måtte ty til manuelle ordninger. Kursplanene hopet seg opp, og flyene ble stående på bakken.
Systemet håndterer mellom 50.000 og 55.000 innenriksflyvninger hver dag, i tillegg til internasjonale flyvninger over amerikansk territorium.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Mange tusen passasjerer ble sittende fast, i det USAs luftfartsmyndigheter (FÅ) kalte «årets verste dag for de reisende». De store flyplassene opplevde forsinkelser på nærmere tre timer til langt ut på ettermiddagen.
En serie tordenvær i sentrale områder i USA bidro til å forsterke forsinkelsene.
Årsaken til feilen skal undersøkes nærmere.
Da Titanic forliste ble katastrofen skjerpet fordi reservesystemet var underdimensjonert i forhold til hovedsystemet. Dette syndromet fortsetter å slå til, også innen IT.