Tjener mindre per kunde

NetCom tjente i årets første kvartal for første gang på tre år mindre enn 300 kroner per kunde. Og det er i første rekke kontantkortkundene som ringer mindre.

Tross det klarte NetCom å øke omsetningen med 20 prosent første kvartal til 648 millioner kroner, noe som gav et resultat før skatt på 90 millioner kroner, opp fra 45 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Selskapet distribuerte nesten 60 millioner tekstmeldinger i første kvartal som selskapet tjente 56 millioner kroner på, eller 9 prosent av omsetningen.

Men per kunde tjener selskapet mindre og mindre, og fra et nivå på 325 kroner i første kvartal i 1997 med en topp tredje kvartal samme år på nær 400 kroner, har nivået falt sakte men sikkert til under 300 kroner første kvartal i år.

Det er først og fremst kontantkortkundene som ringer mindre per kunde, 119 kroner, ned fra 147 siste kvartal i fjor eller 136 kroner samme kvartal i fjor. For å motvirke dette lanserer NetCom nå et kontantkorttilbud som kalles for "Flex", som automatisk gir kunden ringeminutter for 200 kroner på kontantkortet hver måned. Selskapet vil også lansere et buntet tilbud i privatmarkedet som inkluderer fasttelefoni, mobiltelefoni og Internett.

Mens abonnementskundene økte ringetiden i første kvartal med hele 26 prosent fra 1. kvartal i fjor til samme kvartal i år, økte inntektene bare med 13 prosent. Dette kan også tilskrives lavere priser i perioden, og forteller at ringeminuttene blir billigere. men det forteller også at kontantkortkundene betaler mer per ringeminutt når antallet ringeminutter for denne gruppen falt med 16 prosent, mens inntektene bare falt med 13 prosent.

Fordelingen av kontantkortkunder og abonnementskunder i selskapet er etter første kvartal henholdsvis 380.559 og 373.201.

Til toppen