Under merkenavnet «Lysglimt» leverer Kraftlaget i dag superraskt Internett, Digital-TV og IP telefoni til 500 innbyggere og 40 bedrifter i øysamfunnet utenfor Bergen.
Totalt er det investert 50 millioner kroner, som dekker kostnader til fiber i strømnettet frem til hver husstand. Med 20 års avskrivning på fiber og fem år på elektronikken gir satsningen nå penger i kassen for Kraftlaget, skriver kraftselskapet i en pressemelding.
I februar 2002 var Austevoll en av de første norske Kraftlag som satset på Triple-play (3P) bredbånd. I samarbeide med blant annet NetNordic, BaneTele og Alcatel har Austevoll i løpet av to år bygget en av Norges mest moderne digitale handelsplasser.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Vi har bestilling fra ytterligere 400 kunder. Med 900 husstander og 50 bedrifter i løpet av året har vi 60 prosent markedsandel, og det gir oss lønnsomhet på disse tjenestene. Den største utfordringen har ikke vært å tiltrekke seg markedet, men å legge fiber raskt nok, sier administrerende direktør Ingvar Lauvik i Austevoll Kraftlag.
TV signaler kommer over den samme fiberen, fra en såkalt «Head-end» hos MediaNetwerk i Oslo, og gjennom BaneTeles nasjonale nett. Rettigheter for «TV over fiber» har tatt tid, og er foreløpig ikke avklart. Derfor har Lysglimt valgt en fleksibel modell.
Kraftselskapets fokus har vært å bygge et robust og åpent nettverk, og dermed kunne tilby innholdsleverandører tilgang til sluttkunder. Filmer lastes ned fra filmutleier over nettet som kraftselskapet fakturerer sluttkunden.