ANALYSER

Tøff konkurranse på LCD-TV-markedet

Salget av LCD-TVer gikk ned i første kvartal, men enkelte opplever langt større nedgang enn andre.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. juni 2007 - 13:41

Til tross for at alle de store leverandørene av LCD-TV opplevde nedgang i salget av LCD-TVer i første kvartal - stort sett på grunn av sesongsmessige årsaker, opplevde Philips mye større nedgang enn de øvrige selskapene på analyseselskapet iSupplis topp-5 liste.

Nedgangen har ført til at Philips nå bare er tredjestørst, forbigått av Sony. På topp ligger som vanlig Samsung.

Ifølge iSupplis analyse ble det solgt 13,99 millioner enheter i første kvartal. Dette er en nedgang på drøyt 8 prosent i forhold til de 15,2 millioner enhetene som ble solgt i kvartalet før. Men dette er typisk fordi salget i forbindelse med julefeiringen vanligvis markerer et årsbeste.

Selv om også Samsung opplevde en nedgang i salget på 7,3 prosent, forbedrer selskapet markedsandelen noe og hadde i første kvartal en andel på 16,83 prosent i antallet leverte enheter.

Sony opplevde en nedgang på 13,7 prosent og får dermed redusert markedsandelen til 12,61, men har nå likevel større markedsandel enn Philips. Det nederlandske selskapets leveranser av LCD-TVer sank med hele 15,1 prosent, slik markedsandelen nå er på 12,15 prosent.

- Philips forsetter å betale prisen for mangelen på direkte kontroll over leveransene av dets LCD-paneler. Selskapet har naturligvis et tett forhold til panelleverandøren LG.Philips LCD, men det har ikke total kontroll, noe som gjør det vanskelig å få fordelaktige leveranse- og prisbetingelser sammenlignet med noen av dets konkurrenter, sier Andrew Murray, seniordirektør for displaysystemer i iSuppli, i en pressemelding.

- Samsung fortsetter derimot å utkonkurrere de andre fordi selskapet har god kontroll over produksjonskostnadene og er veldig aggressiv i sine markedsføringskampanjer, mener Murray.

Selskapene på fjerde og femte plass, henholdsvis Sharp og LG Electronics, opplever en nedgang på drøyt åtte prosent, omtrent som det totalmarkedet. Selskapene har nå markedsandeler på henholdsvis 11,31 og 7,82 prosent.

Så mye som 39,28 prosent av TV-ene er dermed blitt levert av mindre leverandører. Denne andelen har vokst fra 35,50 prosent i fjerde kvartal i fjor. I motsetning til de store leverandørene opplever de mindre selskapene også en vekst i antallet leverte apparater på 1,8 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.