Tidligere i år lanserte mediemogul Rupert Murdoch den rene iPad-avisen the Daily som også krevde brukerbetaling av alle leserne. Så langt har 80.000 latt seg friste til å bli abonnenter, en sjettedel av hva avisen trenger for å bli lønnsom. Det melder den amerikanske medienyhetstjenesten AdAge.
Gjennomsnittlig er det 120.000 leseres i uken, men dette tallet inkluderer dem som prøver avisens tidsbegrensede gratistilbud. 15 prosent av de som tester ut avisen ender opp som abonnenter, og de fleste velger å kjøpe et årsabonnement. Prisen er på 99 cent per uke(5,85 kroner), eller 39,99 dollar per år (236 kroner).
Det er News Corp, med Rupert Murdoch i spissen, som står bak den offensive nettbrett-satsningen som ble lansert i februar. Da ble det også kjent at avisen vil behøve 500.000 betalende abonnenter for å gå i pluss. Nå er avisens publisher, Greg Clayman, åpen på at det vil ta mange år før de når lønnsomhet på prosjektet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
The Daily blir fulgt tett av en utsatt mediebransje. Etter at Apple lanserte iPad i fjor har mediebransjen håpet på at dette kan være den muligheten de har til å få betalt for innholdet som de serverer.
Nettpublisering har gjort alt enn gode ting for lønnsomheten til papirbaserte mediehus, som har måttet publisere innholdet sitt gratis i konkurranse om annonsekroner.
Enn så lenge vil tallene fra Murdochs forsøk slå fast at det ikke blir spesielt lett å tjene penger på nettbrett heller.
Les også:
- [03.02.2011] Murdoch lanserte iPad-avis