Rupert Murdoch kastet seg tidlig på nettbrett-bølgen og lanserte tidligere i år en ren iPad-avis i februar i år. Så langt har bare 80.000 valgt å betale for avisen. (Bilde: REUTERS/Brendan McDermid)

Tøff start for iPad-avis

Rupert Murdochs rene iPad-avis er langt unna lønnsomhet.

Tidligere i år lanserte mediemogul Rupert Murdoch den rene iPad-avisen the Daily som også krevde brukerbetaling av alle leserne. Så langt har 80.000 latt seg friste til å bli abonnenter, en sjettedel av hva avisen trenger for å bli lønnsom. Det melder den amerikanske medienyhetstjenesten AdAge.

Gjennomsnittlig er det 120.000 leseres i uken, men dette tallet inkluderer dem som prøver avisens tidsbegrensede gratistilbud. 15 prosent av de som tester ut avisen ender opp som abonnenter, og de fleste velger å kjøpe et årsabonnement. Prisen er på 99 cent per uke(5,85 kroner), eller 39,99 dollar per år (236 kroner).

Det er News Corp, med Rupert Murdoch i spissen, som står bak den offensive nettbrett-satsningen som ble lansert i februar. Da ble det også kjent at avisen vil behøve 500.000 betalende abonnenter for å gå i pluss. Nå er avisens publisher, Greg Clayman, åpen på at det vil ta mange år før de når lønnsomhet på prosjektet.

The Daily blir fulgt tett av en utsatt mediebransje. Etter at Apple lanserte iPad i fjor har mediebransjen håpet på at dette kan være den muligheten de har til å få betalt for innholdet som de serverer.

Nettpublisering har gjort alt enn gode ting for lønnsomheten til papirbaserte mediehus, som har måttet publisere innholdet sitt gratis i konkurranse om annonsekroner.

Enn så lenge vil tallene fra Murdochs forsøk slå fast at det ikke blir spesielt lett å tjene penger på nettbrett heller.

    Les også:

Til toppen