(Bilde: Apple)

- Tohånds multitouch blir helt rått

Norske utviklere og mediehus er i gang med iPad.

iPhone spredte seg raskt som en farsott etter lansering sommeren 2007. Men norske utviklere var lenge lunkne til plattformen. Så sent som høsten 2008 var det ingen i Norge som satset på iPhone-utvikling.

Slik blir det ikke når Apple om mindre enn to uker lanserer iPad.

Rundt 300.000 nordmenn bruker iPhone hver dag. Ingen er lenger i tvil om at dette er et stort marked.

iPad er basert på samme operativsystem (iPhone OS 3.2) og overgangen for utviklere blir enkel. Det blir det ikke nødvendigvis for alle innholdsleverandørene, som norske medier. Men nå begynner toget å gå.

- I miljøet der jeg vanker skal alle ha iPad. Jeg reiser til San Francisco i slutten av april og skal ha med et par stykker tilbake. Jeg tenker at dette blir et supplement og ikke en erstatning til det vi har i dag, sier Anne Stokke i Tarantell.

Hun er leder for brukeropplevelse i konsulentselskapet og ansvarlig for avdelingen som lager iPhone-programmer. Det har blitt rundt ti stykker så langt.

Tarantell har ennå ikke utviklet noe til iPad, men ifølge Stokke har flere av kundene deres meldt interesse for dette.

Andre er allerede i gang.

- Vi har ett prosjekt som vi jobber aktivt med, pluss et par andre som er på tenkestadiet. iPad blir sannsynligvis et like stort marked som iPhone, sier daglig leder Kjell Rune Monsø i programvarehuset Apps AS.

Han kan ikke å avsløre hva de lager, men løsningen er rettet mot forbrukermarkedet og lages i samarbeid med en partner.

- Det blir noe som egner seg veldig bra for iPad-plattformen og formatet, sier en hemmelighetsfull Monsø.

- Prisen stiger

Med større skjermflate øker også brukernes forventninger. Apps-sjefen tror dette kan få prisene på programvaren til å stige noe, sammenlignet med dagens App Store.

- Det er litt mer ressurskrevende å lage programvare til iPad. Skjermen er større og brukeren vil forvente en rikere brukeropplevelse. Jeg antar prisene går opp, men det er nok ikke snakk om hundrelapper. Kanskje nærmere femti kroner? Internasjonalt blir det sikkert samme hardkjør som nå, og man får sikkert apps ned mot seks kroner.

- Hva med konkurrentene deres. Hvem i Norge lager programmer til iPad?

- Det har vi ikke gjort så mye research rundt. Men det er nærliggende å tro at alle som utvikler til iPhone i hvert fall vurderer det. Det er kort vei fra iPhone til iPad og ikke snakk om mange ekstra kodelinjer, sier Monsø.

Shortcut AS er også på banen. I likhet med Apps har også de utmerket seg med en rekke publikumssuksesser i Apples nettbutikk.

- Vi jobber med en ny kunde. I tillegg kommer iPad-versjon for en eksisterende kunde, sier August Zaitzow Flatby, daglig leder i Shortcut.

Først kommer kopiene

Han tror ikke de første programmene til iPad vil lykkes med å ta i bruk mulighetene. Den første tiden etter lansering venter han flest kopier eller porteringer av allerede eksisterende iPhone-programmer.

- Ikke alle iPhone-apps egner seg for iPad, selv om de i utgangspunktet vil fungere «rett ut av boksen».

Det store gjennombruddet

Skjermstørrelsen til iPad vil gi unike muligheter, som flere vil oppdage på sikt, mener Shortcut-sjefen.

- Jeg tror det blir mye innovasjon rundt iPad. Interaksjonsmessig innovasjon. Plutselig har du begge hendene til rådighet. Det er nok her vi vil få se det store gjennombruddet, sier Flatby.

Rotering av bilder og film med én hånd, og samtidig zoom med den andre hånden. Nye metoder for bildemanipulasjon og videoredigering, såfremt iPad-prosessoren er sterk nok. Det er blant tankene har gjør seg.

- Dette kommer til å bli helt fabelaktig. Men det blir opp til utviklerne å klekke ut nye ideer. Tohånds multitouch gir helt sinnsyke muligheter, sier Flatby.

Norske papirmedier snuser på iPad

Norske mediehus er for lengst i gang med planer om å utgi produktene sine på elektroniske lesebrett. De største utgiverne har egne prosjekter.

Alle drømmer de om å tjene penger på å formidle konverterte magasiner og avisprodukter i en helt ny digital kanal: Den digitale leseflaten.

Hele bransjen har gjennom Mediebedriftenes Landsforening (MBL) gått sammen om en fellesløsning for distribusjon av elektronisk innhold.

- Vi håper å få opp en testplattform før sommerferien. Første fase blir å få til en tilgjengeliggjøring i en fellesbrønn for innholdet, sier prosjektleder Mikal Rohde.

Rohde er tidligere sjef for den nedlagte søkemotororen Sesam. Nå fungerer han som frittstående konsulent for MBL-prosjektet.

- Den opprinnelige tanken var å se på lesebrett, som Kindle. Underveis har vi lagt om til et ønske om å tilby innholdet på alle typer elektroniske dingser. Aktørene vi jobber sammen med har sett på både iPad, iPhone, ulike TV-løsninger. Ja, alt du kan tenke deg.

Tre aviser, en fra Schibsted, en fra Edda og en fra A-pressen er prøvekaniner i prosjektet. Denne første fasen innebærer i hovedsak konvertering fra PDF. Det blir altså et papirprodukt tilpasset digitale brett.

- Det er komplisert å konvertere rene avisprodukter til elektroniske brett. Målet er å teste ut dette slik at vi kan lære oss å lage bedre aviser, sier Rohde.

Fellesløsningen innebærer at innholdet ligger lagret i samme løsning. Det skal ikke være til hinder for fri konkurranse mellom de ulike avisene eller ukebladene.

Det betyr at de må tilby egne apps til hver enkelt plattform, men så langt har de ikke kommet ennå.

- Slik det ligger an nå vil hvert enkelt avis ønske å lage sin egen app. De store avisene kommer nok til å lage dette ved siden av uansett.

På et senere stadie kan produktene ta i bruk flere muligheter i de digitale fjølene, mener Rohde.

- Etter hvert blir det kanskje mer personaliserte aviser. Det kommer nok ikke på markedet for om et års tid, men mange mediehus tenker nok på det allerede nå.

    Les også:

Til toppen