Næringminister Trond Giske (tv) måtte stå skolerett for å forklare kollapsen i Altinn. Bildet er fra pressekonferansen der informasjonssjef Anne Cecilie Lund og ekspedisjonssjef Morten Berg (t.h) også stilte opp. Sistnevte har vært dypt involvert med Altinn-problemene det siste døgnet. (Bilde: Per Ervland)

– Tok en kalkulert risiko

Forrige fredag visste de at det kunne gå galt med Altinn.

Næringsminister Trond Giske måtte onsdag stå skolerett for et samlet pressekorps på Stortinget. Ministeren har det øverste ansvar for skandalen som nå rammer nesten all elektronisk kommunikasjon mellom borger og offentlige myndigheter.

Altinn-tjenesten ble tatt ned fra nettet tirsdag kveld, etter at det ble oppdaget et grovt sikkerhetsbrudd etter at flere hundre tusen nordmenn hadde logget seg på for å sjekke selvangivelsen. Tjenesten vil ikke komme opp igjen i løpet av onsdag.

På pressekonferansen kom det frem at man var klar over problemene til Altinn-plattformen. Som Teknisk Ukeblad har avslørt har Det Norske Veritas utarbeidet en omfattende teknisk rapport til næringsdepartementet. Denne rapporten slår fast at det er store svakheter i løsningen til prestisjetjenesten, som har kostet 1,1 milliarder kroner - så langt.

Faktisk visste embetsverket om at det kunne dukke opp store problemer i forbindelse med interessen rundt selvangivelsen.

I samarbeid med Skatteetaten, Brønnøysundregistrene samt driftsleverandør Basefarm og løsningsleverandør Accenture, vurderte man å droppe utsendelse av selvangivelse, nettopp med tanke på den risikoen for at tjenesten ikke ville takle det.

– Vi gjorde en grundig risikovurdering der alle aspekter ble tatt opp. Det ble også vurdert å ikke levere ut selvangivelsen elektronisk, sa ekspedisjonssjef i departementet Morten Berg på pressekonferansen.

Det ble altså tatt en kalkulert risiko for at tjenesten nok en gang kunne bryte sammen, men denne risikoen anså man så sent som fredag forrige uke som akseptabel i forhold til fordelen det er å gjøre selvangivelsen tilgjengelig på nettet.

Onsdag ettermiddag er det ikke klart hva som gikk galt med Altinn tirsdag.

De fleste spekulasjoner går på at løsningen som ligger til grunn for tjenesten rett og slett ikke er skalerbar nok og ikke takler innloggingsmengden når mange brukere går på samtidig.

Giske måtte også fremlegge rapporten fra Det Norske Veritas, som avdekket flere svakheter ved løsningen.

Hele rapporten er tilgjengelig her.

Under pressekonferansen kom det frem at det ikke har stått på pengene når det gjelder Altinn. Men flere grep har blitt tatt for å bedre tjenesten. Blant annet har de ikke åpnet for nye tjenester etter fjorårets kollaps og organisasjonen som driver tjenesten er blitt reorganisert inn under ledelse av Brønnøysundregistrene. En ny sjef for Altinn ble også ansatt i fjor.

Næringsminister Trond Giske måtte også fremlegge rapporten fra Det Norske Veritas, som avdekket flere svakheter ved løsningen til Altinn.
Næringsminister Trond Giske måtte også fremlegge rapporten fra Det Norske Veritas, som avdekket flere svakheter ved løsningen til Altinn. Bilde: Per Ervland

Digi.no spurte Giske om departementet visste om at Brønnøysundregistrene har vurdert juridiske grep mot leverandørene, Accenture og Basefarm, i forbindelse med forrige kollaps.

– Jeg er trygg på at Brønnøysundregistrene har gjort alt avtaleverket krever for å få en best mulig tjeneste, sa Giske som minnet om at dagens leverandører snart må konkurrere om jobben.

– Dette skal så vidt jeg vet på anbud om noen måneder. Så vidt jeg husker har de eksisterende leverandørene, Accenture og Basefarm, hatt kontrakten siden 2004, sa Giske på pressekonferansen.

Digi.no har ikke klart å få kontakt med Accenture eller Basefarm i forbindelse med denne saken.

Til toppen