Topprådgiver: - Alle stivner og dør, også Microsoft

Wolfgang Grulke er en av verdens best betalte konsulenter og rådgivere. - Microsoft er for rike og for gamle til å lage nye produkter, mener han.

Sør-afrikaneren Wolfgang Grulke brukes av store og små selskaper over hele verden som toppkonsulent på forandring, innovasjon og oppstart. En av årsakene er muligens hans brede bakgrunn som marinbiolog, kjernefysiker, underholder og leder i IBM

Under et Sun/Oracle-seminar på Hafjell gav han deltakerne et sammendrag av sin kommende bok om innovasjon.

Hans provoserende påstand er at absolutt alle selskaper stivner og dør.

Hans forklaring er som følger:

- Er du en innovatør og lykkes, vil du raskt bli kopiert. Konkurrentene tvinger deg så inn i en priskrig som får deg til å fokusere på interne, ikke eksterne prosesser. Ansatte og organisasjonen former seg deretter, og du er inne i en evolusjonsprosess, mener Grulke.

Dette kan gå bra, inntil neste store innovasjon/teknologiskifte kommer og skyver selskapet til side.

- Enden på denne ferden er at det er de dårligst betalte ansatte som arbeider med kundene, mens de flinkeste enten har forlatt selskapet eller blitt sjefer. Banker er det beste eksemplet på dette, mener han.

Grulke mener også at programvareindustrien er et godt eksempel der stadig nye funksjoner (evolusjon) og priskrig har tatt over for nesten all innovasjon. Men selskaper som Microsoft har ikke noe valg - de tjener for mye på Office til å lage et helt nytt produkt. Microsoft kan ikke innovere på grunn av sin suksess og alder.

- Mange har forsøkt seg med Java-baserte småprogrammer og feilet, men før eller senere vil noen lykkes og da er Office stendød. Det vil skje svært raskt, mener Grulke.

Grulkes viktigste påstand er at enkeltpersoner og bedrifter må velge - ønsker man 50 prosents marginer, må man tåle å tape alt. Svært mange av de er innovatører, men driver bare med evolusjon og vil aldri kunne oppnå noe mer enn 10-20 prosent marginer.

Men innovasjon er vanskelig fordi nye produkter ikke er bra nok i de første utgavene. Grulke forteller at Telia og de andre teleselskapene lo av de første mobiltelefonene.

- Det finnes ingen standardformel, sier Grulke, men det går an å trekke ut en del fellesnevnere.

Her er hans råd for å planlegge innovasjon og oppbygging av selskaper, samlet fra 15 års arbeid som toppkonsulent:

  • Innovasjoner gjort i eksisterende selskaper må alltid flyttes ut i nye selskaper. Ellers blir de aldri utnyttet.
  • Store forskningssentre fungerer ikke, men du må drive med grunnforskning.
  • Staten kan ikke styre og planlegge innovasjon. Silicon Valley var ikke planlagt og kan ikke kopieres.
  • Ikke underestimer hva unge, dyktige og motiverte mennesker kan gjøre.
  • Innovative selskaper arbeider ikke fra 9 til 5, men er tilgjengelige 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
  • Konkurransen står ikke så mye mellom produkter, men mellom forretningsmodeller.
  • Samarbeid med alle, også konkurrentene. Bare da kan du jobbe fort nok.
  • Det er verre å være irrelevant enn ineffektiv. PC-leverandørene er blitt irrelevante, de kriger bare om pris og vil forsvinne.
  • Alle innovasjoner har en uløpsdato - planlegg for det.
  • Sjekk innovasjoner med de unge kundene og de unge ansatte. De har som regel rett.
  • Gi de ansatte skikkelig med eierandeler
  • Vær åpen for kritikk.
Til toppen