Toscani: - Vi er besatt av kommunikasjon og teknologi

Den herostratisk berømte fotografen Oliviero Toscani var ikke nådig mot menneskeheten da han holdt foredrag under årets Mediaforum.

- Fra vårt ståsted ser det perfekt ut. Det at vi er opptatt av ny teknologi og programvare rettferdiggjør vår passivitet. Vi er besatt av kommunikasjon, teknologi og design. Vi innbiller oss at dette vil redde planeten, selv om alt det gjør er å holde oss så opptatt at vi ikke trenger å tenke på noen ting. Vi er blitt veldig late, sa den verdenskjente, kontroversielle og overmåte kreative fotografen Oliviero Toscani da han hodt sitt innlegg under Mediaforums høstkonferanse på Geilo.

Han peker på at 80 prosent av jordas befolkning aldri har hørt en summetone, og at mindre enn syv prosent av jordas befolkning er online.

- Det vi refererer til som den digitale tidsalder har bare fungert som nok et skille, en barrière som beskytter de som har fra de som ikke har, og som gjør de rike enda rikere, tordnet Toscani.

Mens han viste sine bilder - fra virkeligheten - for et tårevått og hulkende publikum.

Han tror også at man i fremtiden vil se på informasjonssamfunnet som en verden der den vitenskapelige og teknologiske utviklingen sammen med reklamebransjens merkevarebygging vil skape en plettfri og skinnende virtuell verden og at menneskene dermed ikke vil se den grusomme virkeligheten i øynene.

En av Toscanis mest berømte kampanjer for kleskjeden Bennetton viser et bilde av en nyfødt baby. Kanskje den mest naturlige av alle ting. Dette bildet (babyen hadde litt blod og talg på kroppe slik nyfødte gjerne har før de blir vasket) er det mest sensurerte av alle hans kontroversielle reklamefotografier.

- Verden er redd for det naturlige, mener Toscani.

- Her har mediene, reklamebransjen, merkevarebyggerne og annonsørene en oppgave å gjøre.

Til toppen