Total forvirring blant brukere om hva «4G» er

Aggressiv og upresis markedsføring har skylden, sier analytikere.

En undersøkelse gjennomført av Yankee Group blant amerikanske forbrukere viser at 57 prosent har enten aldri hørt om 3G, eller ikke forstår hva det går ut på. Til spørsmålet om hva 4G er, havner 68 prosent av svarene i samme kategori.

Denne forvirringen kommer etter mange år med aggressiv markedsføring av begge begrepene 3G og 4G i USA, der de første 3G-nettene dukket opp for fem år siden.

Amerikanske operatører bruker «4G» til å betegne teknologier som etter ITUs offisielle definisjon hører inn under begrepet 3G, som LTE, Wimax og til og med HSPA+.

Det gjør at de færreste forbrukerne har noen forestilling over hva slags mobil båndbredde de egentlig får når de kjøper et abonnement med «3G» eller et «4G».

– Dette kommer veldig fort til å bli ganske latterlig, sier Yankee Group-analytiker Christopher Nicoll til Wall Street Journal.

Nicoll kommenterer undersøkelsen på sin blogg. Der forteller han at forvirringen blant brukere har gått så langt at kundene til en gitt operatør oppfatter selskapet som en leder innen 4G, selv om det ennå ikke markedsfører en eneste tjeneste under denne merkelappen.

Årsaken er til forvirringen er åpenbar: Mens fast bredbånd selges gjennom abonnementer der det går klart fram hvilken hastighet man betaler for, lar mobiloperatører konkrete opplysninger om forventet hastighet vike til fordel for generiske og til dels svadapregede betegnelser.

Yankee Group gjør det for øvrig lettvint for seg selv: De lar «markedet» definere hva 4G er, og samler følgelig LTE, Wimax og HSPA+ under denne betegnelsen, i strid med vedtak i ITU, det internasjonale organet som definerer standarder for trådløs kommunikasjon.

    Les også:

Til toppen