Boo.com, som selger sportsutstyr over nettet, var en av de mest trendsettende Internett-butikkene i Europa. Men nå kan det virke som om eventyret er over. Dotcom-verdenen skjelver i buksene.
Selskapets tiggerrunde til sine investorer resulterte i null og niks. Planen var å hente inn friske 30 millioner dollar ( 274 millioner norske kroner) fra eksisterende eiere, men dette mislyktes. Ledelsen og styret i selskapet har også prøvd å selge butikken til andre eiere, men interessentene har forsvunnet som dugg for mai-solen.
Les om flere på vei ned:
Pengetørke for britiske Internett-selskap
En av gründerne i selskapet, Ernst Malmsten, forteller til BBC at det var med bunnløs skuffelse han måtte gå til advokat- og revisorselskapet KPMG for å melde oppbrudd. KPMG skal nå fordele de 500 000 dollarene (4,5 millioner norske kroner) som er igjen i boet. Dette er de eneste midlene som er igjen fra da selskapet hentet inn mer enn 135 millioner dollar (1,2 milliarder kroner) tidligere i år, melder Financial Times.
300 ansatte må nå finne seg nytt arbeid. Boo.com hadde virksomheter i London, New York, Stockholm, Munchen, Paris og Amsterdam.
Grunnen til at Boo.com nå går nedenom og hjem er at salget ikke har gått som planlagt. Pengene ble brukt i et vilt tempo, noe som med-gründer Malmsten innrømmer. - Vi har vært for visjonære. Vi ville at alt skulle være perfekt, og vi har ikke hatt kontroll over kostnadene, forteller den konkursrammede gründeren til Financial Times.
Les om nettsatsningen:
Merkeklær skal gi nettsuksess

