Det svenske auksjonsselskapet Tradera.com har lenge vært på kjøpefot. Selskapet, som har det svenske ventureselskapet IT-Provider i ryggen, har blant annet plukket opp Scandinavia Online (SOL)-eide Bid2Day og Spray-eide Mr. Bid. Men markedet snudde og nå har selskapet satt seg selv på sparediett.
Som digitoday.no skrev tidligere i dag har Tradera.xom besluttet å legge ned Bid2Day i Danmark. Samtidig skal det være avgjort at Tradera.com kommer til å kutte ut alle merkenavn (Bid2Day, Mr. Bid) til fordel for nettopp Tradera.
Forretningsutvikler i Tradera, Daniel Kaplan, sier til digitoday.no at det ikke er aktuelt å legge ned virksomheten til Bid2Day i Norge. Men etter hvert vil denne tjenesten bli hetende Tradera.com.
- Vi har så mange gode folk, blant annet en glimrende administrerende direktør og mye viktig teknisk personale i Norge. Det er ikke aktuelt å legge ned der. Vi har også et samarbeide med SOL som er godt innarbeidet i Norge, sier Kaplan til digitoday.no.
Flere svenske Internett-selskaper med virskomhet i Norge og andre land har den senere tid lagt ned de geografiske "filialene" for å betjene kundene direkte fra Sverige, selv om kunden altså kommer fra Norge. Kaplan sier til digitoday.no at dette ligger langt fremme, om det i det hele tatt kommer på tale for den svenske bedriften.
Grunnen til at Tradera.com legger ned sin virksomhet i Danmark er at det nå bare skal fokuseres på det norske og svenske markedet. Det er heller ingen hemmelighet at selskapet taper penger.
- Men vi har en ganske god kapitalbase, samt at vi har en anstendig kapitalstrøm, sier Kaplan. Han forteller at det ikke vil bli nødvendig å få inn eksterne investorer.
SOL har en større eierandel i Tradera.com, faktisk 22 prosent etter at selskapet kjøpte opp SOLs tjeneste Bid2Day. SOL var blant annet med på en større emisjon i Tradera nå nylig. Det har ikke lykkes digitoday.no å få rede på hvor mye penger SOL og de andre eierne spyttet inn i kassen.