De svenske tradisjonelle postordreselskapene Ellos med sin tjeneste Enjoy og Scandinavian Home Entertainment (SHE) leverer CD-er og videoer på 24 timer. I tillegg har Ellos startet et prøveprosjekt som lover levering til visse geografiske områder samme dag, skriver den svenske næringslivsavisen Dagens Industri.
Postordreselskapene går nye nettbutikker som Boxman og MTG-eide CDON en høy gang, da begge disse har leveringstider på opp imot to uker.
Om Ellos-kunden bestiller sine CD-er innen klokka 17, blir man lovet leveranse neste dag. Ellos har startet et prøveprosjekt i Göteborg hvor man blir lovet levering samme dag om bestillingen er levert innen klokka 12:00.
Enjoy har i dag 90.000 kunder og i inneværende år regner denne Ellos-seksjonen med å omsette for rundt 100 millioner svenske kroner. Hjemmesidene til Enjoy hadde premiere rundt årsskiftet og over 10 prosent av platesalget skjer i dag via nettet. Ellos regner med at i løpet av et par år vil over halvparten av musikkkjøpene foregå på nettet.
65 prosent av Enjoy-kundene er middelaldrende kvinner. 80 prosent av kundene bor i distriktene langt unna de store byene.
Dette er en kundegruppe ganske så annerledes enn Boxman og andre musikkbutikker på nett. Her er det unge menn bosatt i en av de tre største svenske byene som utgjør den største kundegruppen.