Her på toppen av VG-bygget har Schibsted Vekst god utsikt over hovedstaden. Daglig leder (t.v) Lars Vangen Jordet og investeringsansvarlig Rune Røsten leter etter nye norske nettsuksesser. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Trafikkmaskin søker IT-gründere

Slik vil Schibsted skape nye nettsuksesser.

Det er langt mellom norske IT-selskaper som hevder seg på det internasjonale markedet. Hva blir den neste suksessen?

Hvilke trender gjør seg gjeldende og hvordan bør nystartede teknologibedrifter gå fram? Hva spirer og gror i norske gründermiljøer?

I en serie artikler tar digi.no for seg vekstvilkår og hva som skal til for bedre å kunne lykkes. Bli med og la oss knuse janteloven.

    Les også:

digi.no følger norske IT-gründere
digi.no følger norske IT-gründere

OSLO/VG-BYGGET (digi.no): - De fleste ingeniørstudenter får jobb lenge før utdannelsen er ferdig. Men nettopp i denne fasen av livet bør flere tørre å ta sjansen på å starte egen business.

Du finner ikke et mer gunstig tidspunkt for å bli gründer. Å bruke et halvt år eller ni måneder etter endt skolegang gir liten risiko. Lykkes du ikke er det bare å skaffe seg jobb etterpå, mener Lars Vangen Jordet som leder Schibsted Vekst.

- Spør du en informatikkstudent i Trondheim eller Oslo, så tror de ikke det er mulig å skaffe finansiering eller å skape markedsverdi. De færreste vet at det finnes aktører som oss, som er interessert i å skape nye merkevarer, sier han.

Schibsted står klare med kapital, kompetanse og formidable markedsmuskler. Nå leter mediekonsernet etter oppstartbedrifter som kan utnytte disse ressursene.

Dette er en alternativ finanseringskilde, som skiller seg ganske mye fra ordinære venturekapitalister eller etablererbistand gjennom Innovasjon Norge, som denne serien tidligere har vært innom.

Kundemotor

Ikke minst innebærer det distribusjon på flere av landets største nettsteder, med VG Nett, Aftenposten, Finn.no og Bergens Tidende, for å nevne noen. Ifølge Schibsted når de om lag 80 prosent av alle norske nettbrukere hver uke.

Schibsted Vekst investerer ikke i tradisjonelle medieselskaper som baserer seg på annonsesalg. Der er konsernet godt dekket allerede. Derimot ser de etter nettjenester med andre forretningsmodeller som kan vokse seg store i deres fauna.

- Enten i form av brukerbetaling, en markedsplass eller noe innen e-handel eller personlig økonomi. Vi tror det kommer mye innovasjon innen betalingsløsninger. Hvis det dukker opp et norsk svar på PayPal ser vi gjerne på det. Både på nett og ikke minst mobil, sier investeringsansvarlig Rune Røsten.

Så langt har de gått inn i tre selskaper; Datingtjenesten Møteplassen, rabattkupongtjenesten Let's deal og Duplo Media som har utviklet et selvbetjent annonsesystem kalt EasyAd.

- Vi ser etter selskaper som er forbrukerorienterte. Det er der vi kan få mest ut av markedsføringen og nå flest mulig. I fjor kikket vi på rundt hundre selskaper. Blant dem hadde vi seriøse samtaler med 10-20 stykker. Vi forventer å gå inn i 2-3 eller kanskje fire selskaper i år, sier Røsten.

Gjør som svenskene

Modellen er hentet fra Sverige, der mediekonsernet lyktes med å bygge opp store rubrikktjenester som Blocket og Hitta ved å utnytte ledig annonseplass da dotcom-boblen brast tidlig på 2000-tallet. Schibsted Tillväxtmedier gjorde sitt første oppkjøp i 2002 og har nå en portefølje på rundt 15 nettbaserte selskaper.

- Først går vi inn med kapital og tar en minoritetsandel. Et typisk case kan være 3-5 millioner kroner. Fra den første emisjonen går det normalt et år, før vi gjør en vurdering om det fungerer eller ikke. Kanskje var det ikke markedsføring som skulle til. Kanskje fungerte ikke selskapet i det hele tatt. Da kan vi selge aksjene tilbake til gründerne, sier Røsten.

Gründerne får anledning til å kjøpe tilbake alle aksjene hvis «det ikke flyr» eller hvis Schibsted ikke viste seg å være rette partner. Da får de med varemerket og verdiene som har blitt bygget opp med bistand fra dem, fortsetter Lars Vangen Jordet.

- Men hvis det går bra har vi rett til å kjøpe oss opp til over 50 prosent. Fra det tidspunktet binder vi oss til å kjøpe selskapet helt i en periode over 3-5 år, sier Jordet.

Foruten trafikken fra nettstedene sine frister Schibsted med et digert kompetansemiljø, som ifølge ham dekker en hver tenkelig del av en online-virksomhet.

- Vi fungerer som en fasilitator for å bedre kompetansen i selskapene. I tillegg har vi ekstremt god kompetanse på å bygge merkevare.

- Hva er rådet til de som sitter å leser denne artikkelen. Hvordan bør de gå fram hvis de ønsker seg kapital for å lykkes?

Det avhenger av hvilken fase mer er i, svarer de to fra Schibsted Vekst.

- En programmerer kan i dag gjøre mesteparten selv. Det er relativt enkelt å få opp et produkt, med alle verktøyene og mulighetene som nettet byr på. Straks du er på lufta kan vi gjøre en vurdering om dette er noe for oss.

Samtidig understreker de poenget med å være i gang. Selv om de er beredt på å ta risiko holder det ikke med en god idé.

- Du bør skaffe deg et team av folk rundt deg, slik at det blir mulig å investere i deg. Det er først når du har fått noen kunder og har begynte å få noen nøkkeltall å vise fram, og har begynt å få trafikk at det er interessant. Det vi egentlig er ute etter er de som trenger 10 millioner kroner til å begynne å markedsføre seg. Da er vi antakeligvis den perfekte partneren, som kan drive enormt med trafikk til deg.

    Les også:

Til toppen