Transporterer millioner over på Internett

Høsten 2000 kan innebære et kraftig oppsving for web-annonsering. British Airways skal alene svi av et tosifret millionbeløp på nettet i høst. Også Volvo graver dypt i lommeboken for å annonsere for sin nye bilmodell kun online.

Mens mange annonsører sitter på gjerdet og klør seg i hodet i undring over hvorvidt web-annonsering faktisk virker, kliner British Airways og Volvo til med hver sin kampanje som vil skape stor oppmerksomhet på verdensveven de nærmeste ukene.
British Airways og DoubleClick Inc har inngått en webannonseringsavtale som spenner over 14 land og fire kontinenter med et publikumspotensial på omlag 33 millioner mennesker. Én million pund - omlag 13 millioner norske kroner - skal British Airways bruke på kampanjen, som i første rekke skal kjøres på business-, finans- og reisenettsteder, samt mer generelle portaler.


Blant de nordiske netttedene som vil få sin del av kampanjen er norske Stocklink og de to svenske nettstedene AltaVista og Travellink.

- Med denne kampanjen gjør vi oss synlige på fire kontinenter via klodens mest effektive kommunikasjonskanal, og vi vet at vår målgruppe er tunge brukere av Internett, sier Kate Thornton, leder for British Airways i Norge i en pressemelding.

Hovedfokus på kampanjen vil være rettet mot British Airways nyeste produkt for forretningsreisende, Club World. Dette er forretningsklassen for oversjøiske ruter. Det globale flyselskapet vil også kunne skreddersy informasjon til utvalgte målgrupper. Blant annet vil medlemmer av selskapets fordelsprogram, Executive Club, bli gjenkjent når de logger seg på, og dermed kan disse brukerne tilbys produkter spesielt utformet for dem.

Ford Motors svenske flaggskip, Volvo, sier på side at de vil lansere sin nye bilmodell S60 sedan utelukkende via annonser på America Online (AOL).

Ifølge Associated Press vurderer bilprodusenten kostnadene ved å annonsere på amerikansk TV i november som altfor høye, noe som skyldes at presidentvalget bidrar til å presse opp reklameprisen i denne perioden. Volvos moderselskap Ford har faktisk stoppet all produksjon av TV-reklame i denne perioden, og går i stedet 100 prosent for historiens første rene nettlansering av en ny bilmodell.

Via avtalen med AOL vil Volvo kunne nå 24 millioner Internett-abonnenter med sine bannerannonser. De AOL-kundene som slår til og bestiller seg en Volvo S60 fristes med en gratis utstyrspakke til en samlet verdi på inntil 2100 dollar - nærmere 19.000 kroner. Volvo S60 får en utsalgspris i USA på 26.500 dollar - nesten 240.000 kroner.

Annonsekampanjen vil peke til Volvo-nettstedet "Revolvolution" der bilprodusenten vil lokke med 10 sponsorbiler (S60) samt reiser.
Flashy kampanje: Slik framstår Volvo S60 på kampanjesidene.

Startskuddet for kampanjen går 9. oktober.

I Volvos egne anslag heter det at de tror at 85 prosent av deres kunder er Internett-brukere. Selskapet vil ikke røpe hvor mye reklamekampanjen koster, men sier det ikke er mindre enn det de ville ha brukt på tradisjonell TV-annonsering i en normalmåned - det vil si når det ikke er presidentvalg i USA...
Til toppen