3. mai i år skrev digitoday.no at staten planlegger å få bygget en elektronisk markedsplass på Internett. Markedsplassen blir enorm hvis det offentlige etter hvert flytter deler av sitt innkjøpsbudsjett på 210 milliarder kroner over på Internett. Les saken: Kappløp om tidenes norske e-handelkontrakt
Dette er startskuddet til en av tidenes IT-kontrakter i Norge, for vinneren(e) vil ha stor frihet til å foreslå både tekniske løsninger og dataformater. Men viktigst er kanskje strukturen for de elektroniske varekatalogene alle butikkene må lage for å tilby sine varer.
Alle de større IT-selskapene med kontorer i Norge ville være med i kampen om denne store og presitsjetunge kontrakten. Det kom derfor inn anbud fra 17 mer eller mindre slagkraftige allianser. I sommer foretok Forvaltningstjenesten en utsortering som reduserte kappløpet til fire aktører. Ut røyk blant annet de tre tungvekterne Tieto-Enator, WM-data og EDB Business Partner/EDB Fundator.
Da fristen gikk ut klokken 15:00 i dag, hadde Statens Forvaltningstjeneste bare mottatt tre tilbud.
- Vi har fått inn tre tilbud. Vi hadde kvalifisert fire, men Siemens Business Service og Telenor Bedrift har gått sammen om et felles tilbud. Den endelige kontrakten er planlagt inngått i begynnelsen av nobvember, forteller Atle Reinseth, seniorrådgiver i program for elektronisk handel i det offentlige, et prosjekt under Statens Forvaltningstjeneste.
Bak de tre tilbudene står dermed:
* Telenor Bedrift med Compaq, PricewaterhouseCoopers Consulting, Siemens Business Service, SAP og konsulentselskapet Cell.
* IBM med Norsk Varedatabase - ODA og Smart Norge (billettsystemet Amadeus).
* Posten SDS med Andersen Consulting, Oracle og DnB som partnere.
En av disse tre alliansene får lov til å bygge den offentlige markedsplassen, og ta seg betalt av leverandører som skal selge varer, og offentlige aktører som skal handle.