Juss og samfunn

Tre store samles på nett

Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad skal til neste år bruke millioner på å bli slagkraftige i nettmarkedet. De skal konkurrere med Orkla og A-pressen om å ta lokalmarkedet på nett.

Sigvald Sveinbjørnsson
29. nov. 2000 - 14:14

Etter nyttår skal de tre store regionavisene Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad, satse sammen på nettet. Det planlegger i alle fall de tre store, som avisene liker å kalle seg, melder fagbladet Journalisten.

Nettavisene til de tre regionale storavisene skal sørge for å vinne det lokale markedet for nyheter, en plass som A-pressen og Orkla Media lenge har posisjonert seg for å få.

digitoday.no får opplyst av nettsjef i Bergens Tidende, Terje Angelshaug, at det har blitt gjort en forstudie av konsulentselskapet Arthur Andersen, som opererer med en investeringsramme på opptill 100 millioner kroner. Men dette er bare en ramme, ingen ting er bestemt enda. Det er nemlig styrene i de tre selskapene som vil ta stilling til hva som skal være i satsingen.

En endelig avklaring skal komme i løpet av desember eller tidlig januar.

Angelshaug vil ikke kommentere hvilke konkrete investeringer eller satsinger som vil bli foretatt.

Journalisten skriver at Bergens Tidende har planer om å åpne et virtuelt varehus på nettet. Dette e-varehuset skal inneholde 16 butikker i første omgang, og skulle vært lansert forrige uke. Planene er imidlertid blitt forskjøvet på grunn av sykdom, skriver Journalisten. Det er ikke sikkert om det er slike samarbeid som står på tapetet, eller om det er samarbeid av mer redaksjonell art.

Angelshaug sier til digitoday.no at investeringen i TV Hordaland vil spille en rolle i BTs satsing på nettet fremover, og at de to redaksjonene skal samarbeide fremover.

Styrken til Bergens Tidende, mener Angelshaug, er den lokale tilknyttingen. De tre avisene har stor egenproduksjon av egne nyheter, og er svært godt innarbeidet i sine respektive områder. Håpet er at denne posisjonen skal beholdes også i den digitale mediehverdag.

A-pressen, som eier rundt 40 aviser i Norge, har lenge satset på lokal tankemåte i sin nettsatsning. Stadig flere av A-presseavisene har kommet på nettet, og A-pressen har etablert flere "sentrale" selskaper som skal servere nettavisene med innhold og tjenester. Men enda har A-pressen igjen å presentere sin overordnede strategi.


Konsernet har lenge snakket om å etablere regionale portaler som skal samle innhold fra de forskjellige lokalsavisene, men intet har blitt lansert så langt.


Orkla Media har det også vært stille rundt. Selskapet har lansert ett par portaler i Telemark og andre områder hvor konsernet har sterk stilling.

Les mer om Orkla Media sine planer: Samler Orkla-medier til ett e-rike
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.