Selv om nettbruken i Italia siste halvår vokste med 41 prosent, sliter landet med en svak e-handel. En undersøkelse utført av det polytekniske universitetet i Milano viser at det kun ble foretatt i underkant av 300.000 finansielle transaksjoner totalt på nettet i Italia siste halvår 1999, skriver Advertising Age.
Kun 14 prosent av de italienske nettbrukerne foretok nettbaserte innkjøp. Til sammenligning er det tilsvarende tallet i USA på 70 prosent og 44 prosent i Storbritannia. Men den italienske trenden er positiv, og tallene peker oppover.
Det er flere elementer som kan forsinke utviklingen av e-handel i Italia. For det første er det meste av e-handelen basert på betaling med kredittkort, mens italienerne i liten grad bruker plastkort. Ved betaling for varer bestilt via nettet blir hele 70 prosent betalt kontant.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Også det italienske postvesenet er et forsinkende element, bokstavelig talt. Sending av en pakke fordyrer varen med ca. 25 prosent, og i tillegg tar leveringen nærmere 16 dager. I USA opererer postvesenet med en leveringstid på 2,2 dager og i Storbritannia på 4,1 dag.
Et siste element som blokkerer for italiensk e-handel, er at italienske nettsteder er tunge å laste ned. Å registrere en ordre på et italiensk nettsted tar i gjennomsnitt 13,2 minutter, mens den tilsvarende tiden på amerikanske nettsteder er på 4,4 minutter og i på britiske nettsteder 8,4 minutter.
I den samme undersøkelsen foretatt av det italienske universitetet kommer det fram at 1.253 italienske bedrifter hadde startet opp e-handels-initiativ ved utgangen av 1999. Flesteparten av disse var nisjeselskaper. Gastronomi (matlaging og matprodukter) representerer den største gruppen blant italienske e-handels-selskap, og teller rundt 15 prosent av alle italienske e-handels-initiativ.