FORBRUKERTEKNOLOGI

Treg start for sikker Internett-bruk

Norsk Tipping har teknologien som kan gjøre Internett trygt, men av hensyn til gamle partnere, gis det ikke gass. Dette åpner muligheter for bankene.

28. jan. 2003 - 06:07

Norsk Tipping kunne ha gitt mesteparten av den norske, voksne befolkning en digital ID (også kalt digital signatur) på et smartkort. Med denne ville du kunne tippe på Internett, men viktigere: handle, utveksle dokumenter og annet på en trygg måte. Systemet sikrer både at mottaker og avsender er sikre på hverandres identitet og at innholdet i sendingen ikke kan leses eller endres.

Tippekort i smartkortleser. <i>Foto:  Norsk Tipping</i>
Tippekort i smartkortleser. Foto:  Norsk Tipping

Det er to allianser som planlegger å gi Norge digitale ID-er. Den ene er bankene som planlegger et nytt bankkort med slike ID-er i brikken. Den andre er Telenor og Posten-eide Zebsign som samarbeider med Norsk Tipping. Det er over to millioner nordmenn som tipper hver uke, og hadde alle disse fått et nytt kort, hadde man skapt en enorm mulighet for både bedrifter og offentlig sektor.

Men Norsk Tipping skynder seg ikke, for BankID-prosjektet er sterkt forsinket.

Les også:

- Vi har et pilotprosjekt der vi nå har 36.000 brukere som spiller over nett. Vi har kjørt en stille introduksjon uten markedsføring, men alt fungerer som det skal, forteller informasjonssjef Tore E. Tangen til digi.no.


Tangen opplyser at Norsk Tipping vil være ferdig med sin strategi i løpet av første halvår og vil åpne for tipping over Internet for alle i løpet av året. Men målet er ikke mer enn 100.000 kort med digitale ID-er i løpet av 2003.

- Vi ønsker å være forsiktige, vi har 4000 kommisjonærer som i dag håndterer salget for oss - vi må ta hensyn til dem, sier Tangen til digi.no.

Men på direkte spørsmål medgir han at det er mange som ønsker å bli med på tippekort-prosjektet. Hadde to millioner nordmenn hatt et slikt kort, kunne butikker, bensinstasjoner og mange andre ha tatt i bruk logging av bonuspoeng, utsendelse av regninger, betaling og annet.

- Det er mange som vil samarbeide med oss. Vi arbeider med en strategi som vil være ferdig i løpet av første halvår, forteller Tangen.

Tangen sier at Norsk Tipping også jobber med flere andre kanaler. I løpet av året skal man lansere tipping over telefonen og kanskje mer spennende; tipping på TV-en. Dette prosjektet er et samarbeid med Telenors datterselskap Zonavi, og man vil måtte ha et smartkort som settes inn i TV-dekoderboksen.

Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole, skriver i kronikken at selskapene han nevner i kronikken gir lovgiverne et frempek mot hva fremtidige vekstnæringer i Norge kan være: digitale tjenesteytende plattformer som lett kan skaleres på en bærekraftig måte.
Les også

En bærekraftig fremtid er digital

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.