Forbrukerteknologi

Tregt salg av fremtidens TV-løsning

TV over Internett gir mange muligheter, men foreløpig går salget tregt for Nextgentel.

11. sep. 2007 - 07:25

Tv-titting går i retning av at vi i stadig større grad vil velge å se tv når det passer oss, og NextGenTel er nå klar med sitt digitale tv-tilbud.

På samme tidspunkt som Rikstv setter alle kluter inn for å vinne nye tv-kunder til det digitale bakkenettet, setter NextGenTel i gang med en massiv salgskampanje.

Dette har tatt tid - Nextgentel lanserte sitt første IP-TV-tilbud i januar 2006, men denne løsningen fungerte ikke skikkelig og ble aldri markedsført bredt.

Og løsningen de nå markedsfører ble lansert i våres. Først nå trykker selskapet på gassen med en sommerkampanje fra slutten av juni, og i forrige uke startet innsalget.

– Vi solgte 1000 nye linjer til kunder som ønsker tv over bredbåndet, forteller administrerende direktør Olav Stokke til digi.no.

Han legger til at tidspunktet nå var særdeles viktig for NextGenTel å gjøre markedet oppmerksom på at det finnes et fjerde tv-alternativ utover satellitt, Rikstv og kanaltv – nettopp også ip-tv.

– Vi opplever at det digitale bakkenettet har satt i gang en helt annen fokus, og at folk nå er mer villig til å vurdere andre former for tv-tilbud, sier Stokke.

Det digitale tv-tilbudet NextTV går ut til alle NextGenTels 175.000 bredbåndskunder over hele landet.

NextGenTel forklarer at de har brukt langt tid på å tune og justere nettet, og mener at det nå skal være godt forberedt til å både være stabilt og hurtig nok for TV-sendingene.

NextGenTels grunnpakke koster 199 kroner i måneden, og inneholder de største norske kanalene, et nyhetstilbud fra TV2, NRK, BBC World og CNN, Sverige 1 og 2, tre filmkanaler, musikk-kanalene MTV og The Voice, to barnekanaler, i tillegg til reise og dokumentar.

Kundene tilbys to måneders fri bruk av NextTV grunnpakke, og deretter 199 kroner i måneden. I tillegg kommer en årlig basisavgift på 540 kroner per halvår, for leie av mottakerboks, tilgang til tv-portal, elektronisk programguide, automatisk oppgradering av programvare og tilgang til interaktive tilleggstjenester som filmleie og tv-programmer.

Som bredbåndskunde vil man kunne få en total pakke med både bredbånd ADSL 2 pluss, bredbåndstelefoni og tv-tilbud for rundt 600 kroner i måneden, som Stokke mener ligger godt under fiberaktørenes tilbud.

Med den responsen NextGenTel opplevde i forrige uke, tror Stokke det er helt realistisk å anslå at det innen året vil være mellom 2.000 til 5.000 operative tv-kunder hos bredbåndsleverandøren.

Neste skritt for NextGenTel vil være å gå fra å være en trippelplay-leverandør til kvadrupel-play, som innebærer å tilby telefoniløsninger i trådløse nett.

– Det tilbudet vi kommer med vil være en fullverdig erstatter til dagens analoge telefoni med kraftig Internett-aksess, digital tv med 40 kanaler som leveres med en mottakerboks som monteres og lånes ut av oss, forteller Stokke.

Den digitale tv-pakken vil også inneholde interaktive tilbud som filmleie-tjenester med hele SF Anytimes filmtilbud som vil være rundt 1000 filmtitler. I stedet for å gå til den lokale videobutikken leier tv-kunden video til 45 kroner over nettet.

TV2 Sumo skal også være en integrert del av tv-settet med betalbare tjenester som fotball og arkiver over tidligere programmer. Tjenesten gjør det mulig å se tv-programmer fra TV2 når det passer oss selv.

NextGenTel bruker foreløpig MPEG2, som er mer plasskrevende enn den mer avanserte MPEG-4. Men nettet er forberedt for MPEG4 og Stokke forespeiler å lansere en HDTV-kanal med tilrettelagt plattform og mottakerboks for å kunne ta inn en heldigital løsning.

– Kundene vil med MPEG4 også få frigjort mer av tilgjengelig båndbredde til å kunne benyttes til vanlig surfing på Internett, framholder Stokke.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra