Trendforsker: - Tror Internett tar av først i 2000

Trendforsker Paal Fure tror utbredelsen av Internett allerede neste år vil ha nådd såkalt «kritisk masse», det vil si det punktet hvor det også blant folk flest vil føles unormalt å ikke ha teknologien. Uten e-post vil man føle seg utenfor i sosiale sammenhenger, sier han.

- Neste år vil Internett ikke lenger være et fenomen for enkelte grupper, men tilknytning og e-post vil bli et «krav» for vanlige mennesker, sier Fure.

Han understreker at alternative distribusjonskanaler blir stadig viktigere i tiden som kommer.

- Tre ting har bidratt til å forandre verden: Renessansen, den industrielle revolusjonen og informasjonsrevolusjonen. Man sosialiseres gjennom medier i langt større grad enn før. Det ser ut som om nordmenn har et behov for å kunne være et tastetrykk unna sine venner og forretningsforbindelser. Følelsen om at det er unormalt å ikke ha Internett vil sannsynligvis komme i løpet av neste år. Det er noe med magien i Internett som forandres når det nå tilbys på 7 Eleven, konkluderer Fure.

- Ikke bli overrasket om du i fremtiden vil bli tilbudt Internett-abonnementer på byens gatehjørner, slik som enkelte selgere tilbyr mobiltelefoner i dag.

Direktør for privatmarkedet i Telia Norge, Nils Katla, sier til digi.no at Telia Norge foruten distribusjonsavtale med 7 Elevene har tre liknende avtaler på trappene, uten at han vil si noe mer om dem nå.

- Jeg tror Internett på samme måte som for mobil går mot flere typer distribusjonskanaler, og 7 Eleven har en ganske god dekning i Stor-Oslo der vi nå skal forsøke dette konseptet.

- Vi er spente på hvordan dette vil slå an, sier Katla. Han sier Telias målsetting på Internett-markedet er å ta sin del av veksten.

Internett-pakken fra Telia som blir å få i 7 Eleven-butikkene er selskapets "gratis-pakke", som koster 49 kroner, og inneholder en CD med nødvendig programvare. Trafikkminuttene som benyttes til surfing går via Telia, men forøvrig stilles det ingen krav om tilknytning til et teleselskap.

Til toppen