Mye tyder på at Internet Explorer 11 vil tilby støtte for 3D-grafikk-standarden WebGL. (Bilde: winforum.eu)

Trolig WebGL-støtte i IE11

Vil åpne for mer 3D-grafikk på weben.

Internet Explorer 11 kan komme med WebGL-støtte. Det skriver François Remy i et blogginnlegg. Remy opplyser i bloggen at han er en belgisk Microsoft Student Partner.

WebGL er en åpen standard for 3D-grafikk på weben. Foreløpig brukes den teknologien i liten grad, noe som i alle fall delvis skyldes at den ikke støttes av alle nettlesere. Den mest kjente tjenesten som benytter WebGL, er Google Maps. Men tilleggsfunksjonaliteten dette gir, er valgfri. En annen WebGL-basert applikasjon er Zygote Body.

Enn så lenge er det bare Google Chrome og Mozilla Firefox som har offisiell støtte for WebGL. Chrome 25 og Firefox 19 for både Windows, OS X og Linux er sendt til standardiseringsorganisasjonen Khronos Group for WebGL 1.0.1-godkjenning. Det samme gjelder en spesiell versjon av Android-nettleseren for Nvidia Tegra-baserte enheter. Versjon 1.0.2 av spesifikasjonen, som strammer inn atferden og åpner for valgfrie tillegg, kan ventes senere denne måneden.

Apples Safari og Opera har begge eksperimentell støtte for WebGL. Men dette må aktiveres av den enkelte bruker.

Microsoft har lenge vært skeptiske til WebGL, trolig av flere av årsaker, men offisielt på grunn av visse sikkerhetsspørsmål. Mozilla, hvor WebGL-arbeidet først startet, har for lengst avvist disse bekymringene.

«Blue»

Nå er det altså ting som tyder på at også Microsoft vil tilby nettleserstøtte for WebGL. I blogginnlegg skriver belgiske Remy at det kan se ut til at WebGL-grensesnittene er definert i den versjonen av Internet Explorer 11 som følger med den utgaven av Windows Blue som ble lekket for en drøy uke siden. Ifølge Remy kreves det en del for å få det hele til å fungere. Derfor har blogginnlegget blitt oppdatert flere ganger. I videoen nedenfor vises en WebGL-basert jordklode i Internet Explorer 11, angivelig med bruk av OpenGL-shaders.

CNET News har bedt Microsoft om en kommentar, men selskapet vil ikke uttale seg om det de kaller for rykter eller spekulasjoner.

Men Microsoft har de siste årene tatt til orde for en plugin-fri webopplevelse. For 3D-grafikk er det ingen andre reelle alternativer enn WebGL, noe som fører til at Microsoft nok føler et visst press fra utviklere som ønsker å ta i bruk teknologien.

En klargjøring fra Microsofts side vil nok senest komme i slutten av juni, når selskapet arrangerer utviklerkonferansen Build. Der skal selskapet presentere mer om hvilke planer det har for framtiden til blant annet Windows.

    Les også:

Til toppen