BEDRIFTSTEKNOLOGI

Trondheims-studenter lager grafikk-brikke

Fem NTNU-studenter har designet en grafikkbrikke for dataspill de mener vil slå ut giganter som 3dfx og Nvida.

18. okt. 2000 - 07:49

I all hemmelighet har fem norske studenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim designet en ny grafikkbrikke de mener kommer rundt designutfordringer som bremser konkurrentene. I et intervju med nettsiden Temple Of Tech lover studentene utrolige ytelser for fremtidens PC-spill og simulatorer.

Gruppen, som består av Borgar Ljosland, Robert Mæhlum, Edvard Sørgård, Mario Blazevic og sjefarkitekt Jørn Nystad er alle fremdeles studenter ved NTNU. Som siste halvårs diplomoppgave jobber de fem nå med grafikkbrikken de kaller Malaik3D. Hva Malaik står for vil ikke studentene ut med.
Ant (Advanced New Technology), som studentene har kalt selskapet sitt, har kastet seg ut i en vanvittig konkurranse. For det finnes nesten bare teoretiske grenser for hvor mye grafikkytelse en PC-spiller kan ønske seg for å fremstille helt realistiske og levende bilder.


- Vi er klar over oddsene og hvor mye ressurser Nvida og 3dfx har. Men vi mener vi har basert vår brikke på noen ideer som omgår de flaskehalser konkurrentene sliter med, forteller Mæhlum til digitoday.no.

Ljosland vil ikke diskutere teknikkene i detaljer, men forteller at dagens flaskehals er transporten av data fra minnebrikkene på grafikkorten og inn til grafikkprosessoren. En raskere databuss og lagring av flere typer data i grafikkminne skal øke farten, mener Ljosland.

Foreløpig eksisterer Malaik3D bare på tegnebordet, men som ferdig brikke skal den bli seks til ti ganger raskere enn den fremtidige Kyro-brikken til STMicro, forteller Nystad til Temple of Tech. Grafikkbrikke måles i evnen til å lage farge-fylte polygoner - for alle elementer i et spill er satt sammen av små og store polygoner.

Ifølge Ant vil Malaik3D kunne fremstille 50 million polygoner per sekund, hver beregnet belyst av ti lyskilder.

- Design-tegningene er helt ferdig, neste skritt for Ant er å lage en programvaresimulering av brikken, forteller Ljosland til digitoday.no. Deretter lager man en prøvebrikke før man endelig kan starte produksjon av brikke og lage ferdige grafikkort.

Alt dette vil ta mer enn ett år.

- Du vil få kjøpt grafikkort med Malaik3D i løpet av 2002, sier Mælhum, men vil ikke være mer presis. Den finske konkurrenten Bitboy brant seg stygt da de ikke klarte sine tidsfrister.

Les om Bitboy her: Ekstrem grafikk fra finsk nykommer

Som studenter har de ingen kapital selv. Ant er derfor i dialog med flere industrielle investorer som har gode kontakter med brikke-fabrikker.
- I første runde er det snakk om å skaffe 10-20 millioner kroner for å finansiere arbeidet neste år. Vi har allerede fått et etableringsstipend fra SND på 100.000 kroner og er i nye diskusjoner med dem, forteller Mælhum.

Ant vil aldri trenge voldsomme summer. Som sine konkurrenter planlegger selskapet å betale andre for både å produsere brikker og ferdig kort.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.