En av de viktigste ny driverne for en videre utvikling av Internett og TV har foreløpig ikke kommet til Norge, men det vil det trolig skje i løpet av 2007. I løpet av året vil nok norske kunder ha en teknisk mulighet til at de store amerikanske innholdsselskapene vil finne det bryet verd å tilby kjøp-og-se-på muligheter for serier som Lost, 24 og Frusterte Fruer.
Det spår Torbjørn Leidal, som har jobbet for "en rekke store norske selskaper" med prosjekter rundt TV-på-bestilling og TV-over-internett. Han vil ikke røpe hele kundelisten, man har jobbet for mange av de største TV- og telekomselskapene i Skandinavia med TV-prosjekter.
Amerikanske kunder har blant annet gjennom iTunes lenge kunne selv bestemme når de vil si på mange TV-serier. Stadig flere internett-leverandører, nettbutikker og portaler lar enten kunder laste ned til PC eller strømmer direkte til kundenes TV-dekodere.
Men det har blitt med de amerikanske kundene - selv ikke store land som Tyskland eller England har fått lignende tilbud, noe nok mange har undret seg over.
Leidal mener at forklaringen er enkel: Det er flere årsaker, men den viktigste er at det ikke er nok kunder som har ADSL2+ eller moderne nok kabel-dekodere til at de amerikanske innholdsprodusentene synes det er verdt å begynne.
-Årsaken til at man i Europa ikke har hatt on-demand som i USA er flere .
I tillegg til markedsstørrelse og nærhet til rettighetseiere, så har ADSL2+ hittil vist seg å være for ustabilt i forhold til kvaliteten satellitt og kabel gir. I tillegg har antallet interaktive kabel-tv kunder vært lavt. Piratkopiering med nedlasting fra nettet har heller ikke vært så stort problem i Norge og Europa som i USA.
- Mange land, for eksempel England, domineres totalt av satellitt-basert TV. Det er faktisk Italia og Norge som ligger lengst fremme. Med Lyse Tele og andre aktører vil det i løpet av året trolig være over 100.000 bruker som har teknikken som skal til på plass. Da er det mulige markedet stort nok for at amerikanske innholdsprodusenter vil sette igang, spår Leidal.
- Jeg tror vi vil unsett, de store seriene eller ikke - se sterk økning i on-demand som vod(video on demand) og POD(program on demand) i lukkede nett som IPTV og interaktiv kabel-TV i Norge dette året, fordi stadig flere får slik tilkobling - vi når kritisk masse kunder i Norge. Og nordmenn vil ha noe å fylle sine nye 42 tommers flatskjermer med, samtidig som krav til nye inntjening øker hos telekom-operatører og innholdsprodusenter og presser frem nye tjenester, påpeker TV-ekseperte
Hittil er det TV2 og Lyse TV som har kommet lengst - gjennom sin nye Sumo-tjenesten kan brukere kjøpe seg tilgang til alle programmene TV2 produserer selv og se dem når de vil . Lyse Tele servere sine kunder i Stavanger/Sandnes-området og gjennom en rekke lokale kraftselskaper en katalog med filmer man kan se når man vil, men foreløpig mangler altså flaggskip som Lost og 24.
Fordi de var først og "eier" alle iPod-brukerne har Apple nå blitt den aktøren alle frykter, men Leidal mener frykten er sterk overdrevet. Han mener det er to andre type aktører som skal slåss om hvem som skal selge TV-programmer til brukerne.
- Måten internett og kabel-nettene fungere på i dag gjør at det er eieren av kundenes oppkobling, ADSL-selskapene og kabelselskapene som enklest kan selge TV-innhold til kundene. De har en relasjon og sender allerede en regning til kundene. I tillegg vil de som sitter på rettighetene til TV-seriene i dag, det vil si TV2, TV3 og TVNorge kjempe om å utvide sine salgsrettigheter til ikke bare faste kanalsendinger, men internett.
Det er dog en joker i bildet og det er de store portalene. En rekke aktører som har langt flere brukere enn Apple, for MSN eller de store avisene, drømmer nok også om en måte å utnytte sin kundemasse på, mener Leidal.