TELEKOM

Tror bredbåndspakke kan nå dem som nøler

Telenor vil gjerne ha med seg forhandlere i en rimelig «Norgespakke» for nye brukere.

29. mai 2008 - 07:48

Bergen (NTB-Kjell Sletta): Det bør utformes et pakketilbud med datamaskin, programvare og bredbåndtilknytning for å få flere til å installere bredbånd, foreslås det i en rapport om bruk av bredbånd.

Mange eldre og folk med lav utdanning, lav inntekt og liten datakompetanse tar ikke i bruk bredbånd selv om boligen deres har bredbåndsdekning, viser rapporten der det også sies at bredbåndsbransjen heller ikke er så interessert i disse gruppene.

– Godt forslag
– Jeg synes det er et godt forslag med en enkel startpakke, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor.

Han er ikke enig i rapportens beskrivelse av at bredbåndleverandørene er lite interessert i de gruppene som foreløpig ikke har koblet seg på nett.

– Vi er interessert i at eldre skal bli bredbåndkunder. Vi har et årlig tilbud til eldre om å gjøre seg kjent med PC, som er en forutsetning for å bruke bredbånd. Vi kunne kanskje vært mer aktive, men jeg er litt skeptisk til om det er operatørene som skal tilby en eventuell startpakke. Vi har godt samarbeid med forhandlerne, og et samarbeid med dem vil være på sin plass, sier Sollid.

Kan nå flere
Rapporten er laget av Norsk Telecom for Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Departementet ville vite mer om hvorfor ikke flere tar i bruk bredbånd når 99 prosent av norske husstander har bredbåndsdekning.

750.000 norske husstander har ikke skaffet seg bredbåndsabonnement. Rapporten viser at halvparten av dem mener at de ikke har mulighet for bredbåndstilkobling. Dette viser at dekningstilbudet er for lite kjent blant de gruppene som ikke er tilkoblet internett.

– Bransjen bør tenke nytt. Ikke-brukerne utgjør et stort potensielt marked, og bransjen bør gripe det, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys (SV) som ble orientert om rapporten onsdag. Hun var positiv til forslaget om en enkel startpakke.

Norgespakken
Rapporten konkluderer med at bransjen vet lite om ikke-brukerne. Bransjen prioriterer nye produkter og tjenester rettet mot de avanserte brukene, framgår det.

Rapporten tar for seg hvilke grupper som ikke har skaffet seg bredbånd, og konkluderer ikke overraskende med at det er mange eldre og folk med lav utdanning, lav inntekt og liten datakompetanse. Bredbånd er også mer utbredt i tettbygde strøk enn i utkantene. Barnefamilier er mer ivrige bredbåndbrukere enn familier uten barn. Det er liten forskjell mellom menn og kvinner, men dekningen blant menn er litt høyere.

Norsk Telecom mener at det er behov for mer kunnskap om faktisk bredbånddekning. Startpakken bør kalles Norgespakken. Ved siden av å tilby enkle løsninger med PC, program og tilkobling bør pakken også tilby lett tilgang til brukerstøtte, foreslår analyseselskapet Norsk Telecom.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.