Philips ser på HDTV som en milepæl innen forbrukerelektronikk, og tror neste års fotball-VM vil være en viktig drivkraft for HDTV.
HDTV (High Definition Television) er sendinger med fem ganger så høy oppløsning som vanlige fjernsynssendinger. Teknologien krever at man har plasma- eller LCD-skjerm. Jo større skjerm, desto bedre kommer forskjellen i kvalitet fram. Bildene er sylskarpe selv om skjermen kommer opp i 60 tommer.
Historisk sett har sport vært en viktig faktor for å få publikum til å ta i bruk ny teknologi.
Det var fotball-VM som fikk folk til å kjøpe sort/hvitt-TV i 1954, fargefjernsyn i 1974, og Philips tror det samme vil skje med HDTV i 2006.
Derfor har Philips valgt å være med som sponsor av arrangementet som vil ha rundt 30 millioner seere, skriver fagbladet Elektronikkbransjen.
Philips betegner HDTV som en utrolig mulighet for bransjen i Europa, fordi teknologien kan akselerere penetrasjonen av flat-TV og få fortgang i overgangen fra plasskrevende modeller med katodestrålerørskjerm.
– Det vi har sett i Nord-Amerika de siste årene, venter vi også vil skje i Europa. 95 prosent av våre TV-er vil være «HD Ready» i 2006, og vi vil tilby Blu-Ray-spillere på markedet, sier Philips.