Tror Network Norway vil presse ned prisene

Tore Aarønæs tror at Network Norway vil spise av Telenor og Netcoms markedsandeler.

Network Norway har i dag lansert et nytt mobilnett i konkurranse med Telenor og NetCom. De har bare bygd ut i de fire største byene og kjøper resten av sin nettkapasitet fra NetCom.

Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom tror at Network Norway bør ha gode muligheter til å lykkes i sin satsning.

- Det er fint at vi nå får en nummer tre aktør av ordentlig størrelse. Det vil intensiviere konkurransen, sier Aarønæs til digi.no.

Selv om de ikke kjører et helt eget nett, mener Aarønæs at de vil bidra mer til konkurransen i det norske mobilmarkedet enn virtuelle operatører som blant annet Chess.

- De har en annen verktøykasse enn en videreselger, som strengt tatt ikke er en teleoperatør. Det viktige er at det er de som er nettoperatøren. De kan bestemme hvordan produktet skal se ut. Videreselgere har i praksis veldig liten mulighet til å justere på produktet, sier Aarønæs.

Den største utfordringen for Network Norway er at markedet er fullt ut dekket i dag. Det er ikke nye kunder å kjempe om og de må derfor hente sine kunder fra Telenor og Netcom..

- Vi kommer til å se en annen form for konkurransen nå. I dag er det Telenor og Netcom som har 100 prosent av markedet. Nå kommer de til å tape noen av de prosentene. Spørsmålet er hvor mye, sier Aarønæs.

Det tallet har Network Noorway klart for seg.

- Over en fire fem års periode har vi en ambisjon om 8 prosent av markedet, sier Ingvild Myhre, administrerende direktør i Network Norway, til digi.no.

Hun henviser til at Tele2 som en virtuell operatør har greid å oppnå en markedsandel på 7,5 prosent i dag, og at de med sitt eget nett bør klare tilsvarende.

- Jeg tror de kommer til å lykkes. Jeg tror det er plass til en tredje operatør i det norske markedet. Det er mye penger i mobil og det er god lønnsomhet i operatørsiden, sier Aarønæs.

Til toppen