Analyseselskapet Infonetics Research har gjennomført en undersøkelse av hvordan bedrifter i Nord-Amerika forholder seg til trådløse nettverk. Undersøkelsen, User Plans for Wireless LANs: North America 2005, bygger på 240 dybeintervjuer med 240 små, mellomstore og store bedrifter, en analyse av fem vertikale markeder, og et studium av WLAN-bruk i 450 organisasjoner.
Ifølge undersøkelsen er mobilitet og produktivitet fortsatt de viktigste motivene for å innføre WLAN. Men tale over trådløs IP seiler opp som viktig faktor, og kan endre hele markedet, mener Infonetics.
– Den tradisjonelle modellen der telefoni prises etter avstand og tellerskritt er i ferd med å undergraves av IP-telefoni, og når IP-telefoni blir trådløs, utgjør det en ny mulighet for bedrifter, og en utfordring for operatørene, sier analytiker Richard Webb i Infonetics i en pressemelding.
Infonetics tror at innen 2009 vil 57 prosent av småbedrifter, 62 prosent av mellomstore bedrifter og 72 prosent av store bedrifter i Nord-Amerika ha WLAN i sine lokaler. Analytikerne tror også at en stadig større andel vil gå over til systemer med sentral styring med WLAN-svitsjer, i motsetning til atskilt styring av hvert aksesspunkt enkeltvis.