Tror PC-ene blir enda billigere

Bærbare PC-er er blitt 20 prosent billigere de siste månedene. IDC tror raset vil fortsette.

Helt fra 2004 har PC-er falt i pris. Samtidig som prisene på PC-er går ned blir ytelsen stadig bedre. Selv de billigste maskinene gir brukbar ytelse med mindre man skal spille eller laste ned store mengder data.

PC-analytiker Anders Elbak i IDC Nordic sier til digi.no at prisfallet de siste 12 måneder har vært størst på bærbare PC-er som i snitt har falt med 20 prosent. De stasjonære har falt med 10 prosent. Dette gir i snitt et prisfall på 15 prosent.

Men Elbak tror på ingen måte prisfesten stopper her. Også til neste år forventer han prisfall, om enn ikke så bratt. Han antyder mellom fem til ti prosent, men de billige PC-ene vil framover ha større ytelse og derfor gi mer for pengene.

Antall solgte PC-er derimot, tror Elbak vil gå noe ned til tross for lavere pris. Dette fordi tallet på solgte PC-er har økt kraftig to siste årene.

– Kjøp av PC-er går alltid i kurver, og vi har lenge hatt en bratt innkjøpskurve. Derfor forventer vi at salget flater ut til neste år, forklarer han.

Snittprisen på PC-er er nå rundt 7500 kroner, men vil falle til 6500 kroner til neste år, tror Elbak.

Produksjonskostnadene på PC-er har blitt presset på grunn av store volum.

Ferske salgstall viser allerede at prisene er på vei nedover, samtidig som det blir solgt noe færre PC-er.

Det ble i første halvår 2005 solgt 206 900 bærbare PC-er i Norge til en snittpris på 7700 kroner. I første halvår 2006 ble det solgt 187 300 bærbare PC-er til en snittpris på 7500 kroner, viser tall fra IDC Nordic.

Foruten fallet i PC-priser, blir også telefonsamtaler og flatskjermer stadig billigere. Prisene på audiovisuelt utstyr har gått ned med 7,2 prosent det siste året.

Konsernsjef Ronny Blomseth i Elkjøp Nordic sier til Aftenposten at det er nettopp de stadig billigere flatskjermene som har bidratt til prisnedgangen.

Alle former for digitalt, audiovisuelt utstyr er svært presset, og da spesielt flatskjermer og DVD-opptakere.

Konsumprisindeksen for audiovisuelt ustyr har falt 45 prosent de siste åtte årene. Bunnpriser på digitale produkter har derfor vært en vesentlig årsak til at sjefsøkonom Jan Andreassen i sparebankgruppen Terra nå spår høstens prisvekst til null.

Til toppen