Trykker bøker kun etter behov

Den 20. mai tilbys en ny, spennende Internett-tjeneste i Sverige; Print-on-Demand-prosjektet Podium.

Podium er et samarbeid mellom blant andre Författarcentrum Öst, Svenska Bokhandlareföreningen, Stockholms stadsbibliotek og Kungliga Biblioteket, og innebærer at man kan bestille bøker via Internett og i de bokhandlene som er med på prosjektet. Omlag 40 bokhandler har meldt sin interesse for å være med i Podium, der kunden må vente høyst en uke fra man bestiller til man kan hente boken på postkontoret.

Dagen før åpningen av den nye tjenesten, er prosjektleder Sara Hultman spent.

- Det er mange brikker som skal falle på plass, men vi er i rute. Noen bøker er klare. Vi presenterer det vi har. Målsettingen er å undersøke hvordan denne teknikken best kan utnyttes i et kulturpolitisk perspektiv, sier Hultman til digi.no.

Prosjektet vil bygge opp en virksomhet som kan utvide tilbudet av svensk og utenlandsk kvalitetslitteratur, og sørge for at denne spres via bokhandlere og bibliotek. Den statlige stiftelsen Framtidens Kultur har stått for finansieringen av prosjektet, som hittil har kostet omtrent 700.000 kroner.

Hultman legger vekt på at Podium ikke skal være en konkurrent til den ordinære bokutgivelsen, men et supplement som gir mulighet til å trykke bøker som ellers ikke ville bli trykt.

- De bøkene vi gir ut finnes ikke lenger i bokhandelen! Samtidig gir prosjektet en fin mulighet til å trykke bøker for et smalt publikum. Man slipper restopplag uansett. Vi håper dette prosjektet vil vekke forlagenes interesse også.

Hedengrens bokhandel, som er pilot-bokhandel for prosjektet, opplyser at de har mange bra titler å tilby. Blant annet har de skaffet seg rettighetene til gamle bøker som er svært etterspurt i antikvariater.

Podium-prosjektet bygger på en likepris-idé, og det skal ikke være billigere å bestille over Internett enn å kjøpe boken i bokhandelen. Prisen på en bok som er trykt på bestilling, vil ifølge Hultman ligge omtrent midt mellom en bok innbundet med stive permer og en pocketbok.

I følge den svenske forfatteren Peter Curman er hensikten å kunne fornye boktitler som har gått ut. Samt at det blir lettere å utgi bøker på originalspråk. Dermed åpner svenske bokhandlere et nytt marked for innvandrere. Statens Kulturråd i Sverige har bidratt med 100.000 kroner for å fremme nettopp dette.

Curman tror at kvaliteten på bøkene som blir trykt med den nye teknikken er god nok. - De ser ut som pocketbøker. Og kvaliteten forbedres når teknikken forbedres.

Nettopp Curman utfordret i januar 97 forlagsbransjen ved å bli med i et konsept kalt Books-on-Demand, hvor man kan gi ut bøkene sine over nettet. Curman ga ut både gamle og nye bøker, og den største fordelen ved denne teknikken er at det er lett å transportere manuskript.

- Dette utløste en voldsom debatt i Sverige, og min egen forlegger så dette som en provokasjon. Han ble så forbannet at han kuttet ut vennskapet vårt. Det var kjempetrist, sier Cirman til digi.no.

Curmans hensikt var ikke å gi ut bøker selv, men å utnytte, og demonstrere den nye teknikken. Det ble også en diskusjon om hvem de digitale rettigheter burde tilhøre. Gjennom den nye tjenesten tilbyr forfatteren bare bøker han har gitt ut på sitt forlag tidligere.

Curman legger vekt på at det fortsatt er viktig å verne om den litterære kvaliteten. - Dette betyr at forlaget er like viktig, selv med den nye teknikken, mener han.

Det finnes ingen bransjeavtale mellom bokhandler, forlag og forfattere i Sverige. Det er de store varehusene som står for mesteparten av boksalget (det finnes bare mellom tre- og fire hundre bokhandler i hele landet) i tillegg til bokklubbene.

Mart Marend, som er ansvarlig for selskapet Books-on-Demand, sier til digi.no at han allerede har fått over hundre forespørsler på å gi ut bøker. De trykkes både i Stockholm og i New York. Books-on-Demand tilbyr trykking, distribusjon og en markedsplass for alle som vil gi ut bøker. Utgiveransvaret ligger hos den som bestiller, uansett om vedkommende representerer et bokforlag, firma, eller om det er en forfatter som vil gi ut boken på eget forlag.

Selskapet informerer bokhandler og bibliotek om de titlene som gis ut gjennom Books-on-Demand. Bøkene kan bestilles via selskapets Internett-sider.

Hittil har bare forfattere og forlag gitt ut bøker gjennom Books-on-Demand. Det er ikke så billig som man i utgangspunktet skulle tro. Det nødvendige tekniske utstyret koster omtrent syv millioner kroner. Marend forteller at det er flere store svenske forlag som har planer om å benytte denne teknikken, men foreløpig har ingen av forlagene bestemt noe.

- Et forlag kan ikke tjene penger på forfattere som ikke selger. Men Books-on-Demand kan gi ut boken og likevel tjene penger, selv om opplaget er svært lite, forteller Marend.

Til toppen